"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Information till elever och vårdnadshavare

Projekttitel: En immersiv långtidsintervention för att identifiera hållbara undervisningspraktiker som stimulerar elevers motivation att lära.

Finansiär: Vetenskapsrådet, diarienummer 2024-05515.

Vad handlar projektet om?
I det här projektet samarbetar forskare och lärare för att utveckla undervisning som stärker elevernas motivation. Undervisningen prövas i alla ämnen och klasser på två högstadieskolor under två läsår. Under tiden samarbetar forskare och lärare för att utvärdera och förbättra undervisningen.

Elevernas motivation följs under tre år och jämförs med elever på två andra skolor där undervisningen inte ändrats.

Forskarna vill också ta reda på hur klassrummets arbetssätt påverkar hur motiverade eleverna känner sig. Under ungefär 25 lektioner, utspridda över två år, får ungefär 330 elever svara på korta frågor om hur de upplever undervisningen just då. Forskarna observerar också lektionerna och dokumenterar hur undervisningen går till.

Alla dessa uppgifter används sedan för att bättre förstå sambanden mellan undervisningen, elevernas upplevelser i klassrummet och hur deras motivation utvecklas över tid.

Vad ska du göra?
Du går på en skola där lärarna antingen provar nya sätt att undervisa som utvecklats tillsammans med forskarna, eller där undervisningen fortsätter som vanligt. För att vi ska kunna se om det här projektet gör någon skillnad för elevernas motivation för skolarbetet så behöver vi samla in information om detta från dig och dina skolkamrater. Här nedanför har vi beskrivit hur detta kommer att gå till, och hur informationen kommer att behandlas.

För att vi ska kunna se om projektet gör skillnad kommer du att få svara på en enkät vid fem tillfällen:

  • Oktober 2025
  • December 2025
  • Maj 2026
  • Maj 2027
  • Maj 2028

Enkäterna handlar om hur du ser på skolarbetet och din motivation, tar ungefär 15 minuter och besvaras på skoltid – på mobil eller dator.

Vissa klasser kommer också att få svara på korta enkäter i slutet av utvalda lektioner, där du får berätta hur du upplevde just den lektionen. Dessa enkäter delas ut under åtta veckor som är utspridda över två läsår – två veckor per termin. Under varje sådan vecka handlar det om ungefär två till tre lektioner. Totalt blir det mellan 15 och 25 lektioner, beroende på hur ditt schema ser ut. Vi siktar på att enkäten ska ta mindre än 2 minuter att besvara.

Vad gör forskarna i klassrummet?
Under de lektioner där elever svarar på “kortenkäterna” kommer forskare att observera hur undervisningen går till. De kommer att:

  • Göra anteckningar av vad de ser och hör
  • Fotografera, bland annat, lärarens material, uppgifter, anteckningar på tavlan och lärobokstexter. Inga elever kommer att fotograferas.
  • Spela in det läraren säger till klassen

Det kan hända att elevers röster hörs i inspelningarna, men de kommer inte att analyseras. Det är undervisningen som står i fokus – inte enskilda elever.

Om du inte vill riskera att din röst spelas in, säg gärna till läraren eller mejla projektledaren (se kontaktinfo nedan). Då kan läraren stänga av inspelningen när han eller hon pratar med dig.

Hur används dina svar?
För att kunna följa förändringar över tid behöver vi koppla ihop dina svar från de olika enkäterna. Det betyder att svaren inte är anonyma – men de pseudonymiseras, dvs ditt namn byts ut mot en kod. Det är därför inte möjligt att se vad just du har svarat när vi analyserar och presenterar resultaten.

Vi tittar på resultat på gruppnivå, till exempel skillnader mellan klasser, årskurser eller elever med olika slags motivation – och inte på enskilda elever.

Resultaten används för forskning och för att hjälpa skolor att utveckla undervisningen. De kan publiceras i vetenskapliga eller populärvetenskapliga sammanhang, men alltid utan att någon enskild elev kan kännas igen.

Behöver jag vara med?
Det är helt frivilligt att delta. Du (eleven) kan när som helst välja att inte vara med längre, utan att säga varför. Att delta eller inte delta påverkar inte din undervisning, utöver att du får lägga lite tid på att svara på enkäterna.

För att kunna använda dina enkätsvar behöver vi ditt samtycke. Det lämnar du genom att klicka "Ja" på den första frågan i enkäten.

Så här kontaktar du oss
Om du har frågor, invändningar eller önskemål om hur dina data ska behandlas, eller vill dra tillbaka ditt samtycke till databehandlingen så kan du kontakta forskningsledaren eller Umeå universitets dataskyddsombud (se nedan):

Forskningsledare är professor Mikael Winberg
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Epost: mikael.winberg@umu.se
Telefon: 090-786 69 73

Ansvar och dataskydd
Umeå universitet är ansvarigt för att dina uppgifter hanteras på ett säkert sätt.
Kontaktuppgifter:
Umeå universitet, 901 87 Umeå
Epost: registrator@umu.se
Telefon: 090-786 50 00

Dataskyddsombud:
Epost: pulo@umu.se
Telefon: 090-786 50 00

Informationen samlas in och behandlas för att vi ska kunna utföra en uppgift av allmänt intresse – forskning och skolutveckling. När projektet är avslutat sparas den information som enligt lag måste arkiveras. Denna information förvaras säkert och är endast tillgänglig för behöriga personer. Den bevaras under en bestämd tid (vanligen 10 år) och raderas därefter i enlighet med Umeå universitets bevarande- och gallringsplan.

Dina rättigheter
Du (eller din målsman) har bland annat rätt att:

  • Få veta vilka uppgifter vi har om dig
  • Be att fel rättas eller uppgifter tas bort
  • Säga nej till viss användning

Du kan också kontakta Integritetsskyddsmyndigheten om du tycker att något blivit fel, och detta inte rättats av Umeå universitet efter att du talat om det för dem. Mer information om dina rättigheter och hur du kan göra invändningar mot hur dina data behandlas finns på: https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/

Senast uppdaterad: 2025-06-04