Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 26 februari 2021)
Anpassning för elever med funktionsnedsättning
För elever med funktionsnedsättningar kan provet behöva anpassas på olika sätt i samband med genomförandet. Utgångspunkterna för att göra anpassningar är följande:
Här nedanför följer exempel på anpassningar som är möjliga att göra i samband med det nationella proven i NO i årskurs 9, utifrån en analys av den enskilda elevens förutsättningar:
I samband med delprov B har elever som inte själva kan hantera viss utrustning, till exempel avläsa en våg, möjlighet att instruera någon annan att genomföra dessa moment. Det är emellertid viktigt att det är eleven som genomför undersökningen genom att följa instruktioner, göra iakttagelser, dra slutsatser utifrån ett resultat samt utvärdera en metod.
Mer information om anpassningar för elever med funktionsnedsättningar i samband med de nationella proven finns på Skolverkets webbplats www.skolverket.se/anpassning. Där finns bland annat information om anpassningar för elever med läs- och skrivsvårigheter. Där finns också information om genomförandet av provet för nyanlända elever.