"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE338
Kursens lärare: Helena Rosqvis, kursansvarig Lärare
Agneta Malmedal och Maria Forsgren Hellgren
Kursperiod: 22003 - 220323
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220413
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 23/10 (43% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Eftersom svarsfrekvensen är relativt låg så får resultaten ge en indikation på hur studenterna har upplevt kursen.

90 % av studenterna som svarat på enkäten har skattat att de i hög eller mycket hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. De campus förlagda dagarna, kursens innehåll, VFU-handledaren och trepartssamtal värderas ha bidragit i hög och mycket hög grad till studenternas lärande med undantag från enstaka student som skattar campusförlagda dagar, examinationsformer samt trepartssamtal lågt.

I kommentarerna framgår att uppgifterna har varit relevanta och lärorika, framför allt tema/projekt-arbetet likaså samtal med vårdnadshavare. Studenterna anser att VFU-handledare har bidragit till deras utveckling och lärande i hög (20%) resp mycket hög grad (80%). Det framgår att organisation, introduktion, studieguide, information och kontakt med lärare har fungerat bra/mycket bra.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Eftersom kommande studentgrupper inte har genomfört någon del av sin VFU i förskoleklass ska uppgiften ses över.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

VFU i förskoleklass kommer att fortsätta i samma omfattning.

Studenternas råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

  • Skapa din egen planering för att hinna med allt som ska göras.
  • Läs igenom noggrant, prova dig fram i allt och ställa många frågor!
  • Följ studieguide noga och läs på kring uppgifterna så man får med allt i tid. Krävs disciplin och att man börjar itid med att hinna med uppgifterna. För mig har det varit givande att vara noga med att skriva loggbok
  • Alla små reflektioner räknas och är viktiga i slutändan
  • Ha roligt och våga testa idéer och visioner på förskolan.
  • Stressa inte över kursen, det kommer gå bra och det kommer bli en rolig och väldigt lärorik tid för dig.
  • Börja med uppgifterna i tid, lägg tid på att lära känna pedagoger och barnen, aktiviteterna/undervisningstillfällena som du planerar för behöver inte vara avancerande utan håll det enkelt
  • Börja i tid med temaarbetet. Börja i tid med att få ihop en redovisning.
  • Att göra temaarbetet som inte är för massiva, utan det enkla är det som oftast blir bra.
  • Lita på eran egen förmåga, efter 2 år studietid har man mycket kunskap i ryggsäcken!
  • Skapa relation till handledaren.
  • Det är okej om det blir lite tokigt i undervisningssituationerna, det är det man lär sig av.
  • Våga prova dig fram på vfuperioden, att allting inte blir som man tänkt/planerat men ta vara på tiden och prova flera gånger.
  • Inte ha för hög press på dig själv, du är där för att lära dig.
  • Våga fråga och ta hjälp av din handledare. Dom är där för att stötta och vägleda dig. Planera dina aktiviteter och ditt temaarbete i god tid. Våga göra om dina tillfällen flera gånger för att se en process och förändring
Senast uppdaterad: 2023-04-03