Lärstyrka hos specialidrottselever som förutsättning för talangutveckling
Lärstyrka handlar om att individen förhåller sig till undervisning på ett sätt som ger ökade möjligheter att lära. Det kan exempelvis handla om att tåla motgångar i lärandet och att kunna uppfatta vad undervisningen fyller för nytta för mig och min utveckling. Sådana färdigheter kan vara särskilt viktiga för idrottare som valts ut till en talangmiljö där förväntningar på utveckling och lärande är höga. Föreläsningen ger exempel på hur lärstyrka kan ta sig uttryck och spela för roll i talangutveckling.
Anna Renström kommer i sin föreläsning att delge några resultat från ett etnografiskt projekt som fokuserat på undervisning av specialidrottselever vid ett NIU*-fotbollsgymnasium. Projektet som helhet undersöker hur fotbolls-NIUn kan påverka utvecklingen mot elitidrottsspelare och hur denna utbildningsform bidrar i Svenska Fotbollsförbundets talangutveckling som helhet.
Anna Renström är adjunkt och doktorand vid Pedagogiska Institutionen.