Verktyg för lokal praktikutveckling på vetenskaplig grund
fre
28
nov
Fredag 28 november, 2025kl. 12:00 - 12:50
Digitalt via Zoom
Verktyg för lokal praktikutveckling på vetenskaplig grund – vad säger forskningen, vad erfar lärare?
Hur kan samverkan mellan lärosäten och skolor bidra till utveckling av undervisning och lärande – på vetenskaplig grund och med ömsesidigt lärande i fokus?
Under detta seminarium presenterar vi hur Högskolan Dalarna tillsammans med skolor i regionen arbetar inom ULF-samarbetet. Vi visar konkreta exempel på samverkansformer som dialogmöten, forskarpaneler, parlärarskap och lokal praktikutveckling – verktyg som skapar mötesplatser mellan forskning och praktik.
Efter en kort presentation fördjupar vi oss i några av de utmaningar som ofta uppstår i samverkansprojekt: till exempel hur man balanserar tydliga mål med öppenhet för nya insikter. Vi diskuterar också hur samverkan kan bidra till skolans utveckling och samtidigt ge lärosätet värdefulla perspektiv för framtida forskning och lärarutbildning.
Seminariet vänder sig till dig som är nyfiken på hur samverkan kan bli en drivkraft för förändring – i klassrummet, i forskningen och i utbildningssystemet som helhet.
Talare Verksamhetsutvecklare och Fil.dr Mattias Gradén, projektledare för ULF vid Högskolan Dalarna
Om seminarieserien Seminariet är en del av Nordnodens seminarieserie 2025. I Nordnoden ingår skolhuvudmän med ULF-avtal, Högskolan Dalarna, Högskolan i Gävle, Luleå Tekniska Universitet, Mittuniversitetet och Umeå universitet. Här hittar du Nordnodens seminarieserie