"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Jordglob i klassrum med barn.

Verktyg för lokal praktikutveckling på vetenskaplig grund

fre
28
nov
Tid Fredag 28 november, 2025 kl. 12:00 - 12:50
Plats Digitalt via Zoom

Hur kan forskning och skolpraktik mötas på ett sätt som stärker undervisning och lärande? Under detta lunchseminarium får du en koncentrerad inblick i både forskning och lärarerfarenheter kring lokal praktikutveckling – och hur samverkan kan bli en drivkraft för professionellt lärande.

Seminariet tar sin utgångspunkt i ULF-samarbetet vid Högskolan Dalarna och hur lärosäte och skolor i regionen arbetar tillsammans för att utveckla undervisning på vetenskaplig grund.

Vi presenterar konkreta exempel på samverkansformer, såsom:

  • dialogmöten
  • forskarpaneler
  • parlärarskap
  • lokal praktikutveckling

Dessa verktyg skapar mötesplatser där forskning och praktik kan stärka varandra.

Efter en kort presentation fördjupar vi oss i några av de utmaningar som ofta uppstår i samverkansprojekt – till exempel hur man balanserar tydliga mål med öppenhet för nya insikter. Vi diskuterar också hur samverkan kan bidra till skolans utveckling och samtidigt ge lärosätet värdefulla perspektiv för framtida forskning och lärarutbildning.

Seminariet vänder sig till dig som är nyfiken på hur samverkan kan bli en drivkraft för förändring – i klassrummet, i forskningen och i utbildningssystemet som helhet.

Talare
Verksamhetsutvecklare och fil.dr Mattias Gradén, projektledare för ULF vid Högskolan Dalarna.

Anmälan
Anmälan görs senast torsdag 27 november.
Möteslänk skickas dagen innan.

Anmäl ditt deltagande till victoria.sorensson@umu.se

Om seminarieserien
Seminariet är en del av Nordnodens seminarieserie 2025. I Nordnoden ingår skolhuvudmän med ULF-avtal, Högskolan Dalarna, Högskolan i Gävle, Luleå Tekniska Universitet, Mittuniversitetet och Umeå universitet. Här hittar du Nordnodens seminarieserie

Arrangör: Lärarhögskolan
Evenemangstyp: Seminarium
Personalbild Victoria Sörensson
Talare
Victoria Sörensson
Projektsamordnare
Läs om Victoria Sörensson