INLEDNING: Vad kan bildning göra som inte kunskap gör?
Tisdag 31 oktober 09:00
Intresset för bildning ökar på alla nivåer i utbildningssystemet. Ministrar talar om det. Myndigheter efterfrågar det. Skärmar, AI och rena fakta verkar inte göra saker bättre. Det är något som fattas... En av de idéer som allt fler tror kan hjälpa stavas "bildning". Ordet står i alla styrdokument men få verkar arbeta med det i praktiken. Ingen utvärderar den. Hur ska vi beskriva denna elefant i rummet? Vad krävs för att få den att börja arbeta åt oss?
Sverker Sörlin är idéhistoriker, professor vid KTH och har arbetat med ledning och rådgivning inom forskning, utbildning och miljö sedan 1990-talet. Han är sedan 2013 förbundsordförande för Folkuniversitetet. Hans bok Till bildningens försvar (2019, i pocket 2021) har ritat om kartan för diskussionen om bildning som han vill förstå som inte bara en individuell kunskapsresa utan som en bortglömd investering i samhällets beredskap och självförsvar.