"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

3-åriga anslag fördelade utifrån bedömning av forskningsplan

I syfte att stödja utbildningsvetenskaplig forskning utlyser Lärarhögskolan:

Tre stycken 3-åriga anslag om 1,2 mkr vardera, totalt 3,6 mkr. Fördelning av dessa anslag sker utifrån extern bedömning av forskningsplan enligt beskrivning nedan.

Beloppen inkluderar ersättning för gemensamma kostnader på universitetets tre nivåer.

Ansökan

Ansökningsperiod: 15 april 2025 – 27 maj 2025 kl. 12.00

Beslut om tilldelning av medel: 21 oktober 2025 

Ansökningar: Ansökningar görs genom portalen Research web. För att kunna ansöka måste du skapa en användare. Du skapar en användare under rubriken ”Logga in”: https://researchweb.org/is/umu  

Villkor för anslagen

  • Dispositionstiden är 2026 – 2028. 
  • Prefekt/motsvarande måste ge sitt godkännande till förbrukning av medlen under dispositionstiden. I de fall där dispositionstiden sträcker sig över pensionsålder ska även dekan ge sitt godkännande.
  • Medlen ska nyttjas av den sökande själv för egen forskningstid. Maximalt 10 % kan användas för drift, resor, utrustning etc.
  • Sökande får ha en sammantagen universitetsfinansierad forskningstid om högst 65 %, per år, under den period som anslaget får förbrukas. Den sökande kan ansöka om lägre belopp än det angivna maxbeloppet för anslaget. 
  • Den som erhållit ett av Lärarhögskolan tidigare utlyst anslag för sökbar forskningstid med dispositionstid som inkluderar 2026 eller 2027 kan inte ansöka i denna utlysning.
  • Minst hälften av anslagen ska gå till sökande som haft minst 15 % i utbildning på grundnivå och avancerad nivå och/eller avlönat ledningsuppdrag (prefekt, studierektor, föreståndare, råd/kommitté eller motsvarande) inom Lärarhögskolans verksamhetsområde under 2022 - 2025. I ansökan fyller den sökande i procent inom Lärarhögskolans verksamhetsområde samt redogör för vilka specifika uppdrag som hen räknat in. Även skolundervisning av sökande lärare anställda inom skolväsendet kan inräknas här, eftersom Lärarhögskolan vill stödja disputerade med anställning i skola.
  • Sökande kan söka i mer än en kategori, men ej erhålla medel i mer än en. I ansökan ska anges vilken prioritet som sökande har om medel skulle erhållas i mer än en kategori.

Utformning av forskningsplan

Forskningsplanen formuleras utifrån en förkortad version av Vetenskapsrådets modell. Denna utformning förenklar för sökande att vidareutveckla forskningsplanen till en större ansökan till Vetenskapsrådet eller till Skolforskningsinstitutet.

Forskningsplanen får omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenslista och eventuella bilder inkluderade.

Forskningsplanen ska innehålla följande rubriker och information i nedanstående ordning:

  • Syfte och mål
  • Aktuell forskningsfront
  • Betydelse och vetenskapligt nytänkande
  • Preliminära och eventuella tidigare resultat
  • Teori och metod
  • Tidsplan och genomförande
  • Etiska överväganden

I ansökningsformuläret i Research web ska även denna information anges:

  • Om två personer ansöker om medel för ett gemensamt projekt måste det klargöras vad respektive sökande ansvarar för samt hur projektet ska genomföras om bara den ene får medel.
  • Om sökande har använt samma eller liknande projektplan i annan ansökan om externa medel, eller redan har externa medel för projektet, ska det anges vad som särskiljer projekten eller vad det sökta projektet kommer att tillföra.
  • Den sökande ska göra en kort reflektion kring eventuellt genusperspektiv enligt Vetenskapsrådets modell.

Bedömning av forskningsplan

  • Forskningsplanen bedöms utifrån Lärarhögskolans definition av utbildningsvetenskap och tre aspekter: 1) utbildningsvetenskap (ja/nej),  2) vetenskaplig kvalitet (0-3), och 3) genomförbarhet (0-3). Se Appendix 1 för Lärarhögskolans definition av utbildningsvetenskap.
  • En extern bedömargrupp (3 personer) gör granskningen av forskningsplanerna som utgör grund för delning av medel för två av kvotgrupperna. Granskningen görs enligt Appendix 2. När de enskilda bedömningarna är klara sammankallas bedömargruppen av Lärarhögskolans biträdande föreståndare till ett betygssammanträde för en avstämning kring gemensam bedömning varvid rangordning av ansökningarna görs och förslag till vilka ansökningar som ska beviljas lämnas av bedömargruppen. 

Uppföljning

•       Projektets resultat och förbrukningen av medel följs upp av Lärarhögskolan. 

Viktiga datum


6/5, Informationsmöte för sökande över Zoom kl 13.00: https://umu.zoom.us/j/68256079407
27/5, Deadline för inlämning av ansökan i Research web kl. 12.00
21/10, Fördelningsbeslut av Lärarhögskolan styrelse

Appendix


Appendix 1: Lärarhögskolans definition av utbildningsvetenskap

Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH) definierar forskning inom utbildningsvetenskap som forskning om bildning, utbildning, undervisning och lärande, kopplat till lärande och undervisning i organiserad form. Det innebär forskning om kunskapsbildningens och lärandets villkor; grundläggande frågor i den pedagogiska praktiken och lärares yrkesutövning samt frågor som rör högskolans, skolans och förskolans pedagogiska utveckling. Denna definition av utbildningsvetenskap gör det möjligt för forskare från flera olika vetenskapliga discipliner att bidra till lärarutbildningens, högskolans, skolans, förskolans och utbildningsvetenskapens utveckling.

Appendix 2: Anvisningar för bedömning av projektplaner som ingår i ansökningarna till Lärarhögskolans sökbara forskningsresurs inom utbildningsvetenskap.

En extern bedömargrupp (3 personer) gör den kvalitativa granskningen av projektplanerna som ingår i ansökningarna. Betygssättning görs med en förenklad version av

Vetenskapsrådets bedömning av vetenskaplig kvalitet på projektansökningar. Bedömningen görs utifrån två av de fyra kriterier som VR använder sig av, ”projektets vetenskapliga kvalitet” och ”genomförbarhet”, med en förenklad betygsskala. 

Utbildningsvetenskaplig inriktning utifrån Lärarhögskolans definition 
Forskningsplanens utbildningsvetenskapliga kvalitet bedöms utifrån Lärarhögskolans definition av utbildningsvetenskap. De externa granskarna ska avgöra om forskningsplanen är utbildningsvetenskaplig, ja eller nej. Om nej ska granskarna skriva en kort motivering till varför forskningsplanen inte bedöms vara utbildningsvetenskaplig. Forskningsplaner som inte bedöms vara utbildningsvetenskapliga sorteras bort från vidare beredning.

Vetenskaplig kvalitet
Forskningsplanens kvalitet bedöms i en 4-gradig skala (0-3). Frågor relevanta att ställa till forskningsplanen är: Är det föreslagna projektet tydligt, välmotiverat och övertygande? Är syfte och mål väl formulerade och den aktuella forskningsfronten relevant och väl beskriven? Är forskningsplanen av betydelse och visar den på vetenskapligt nytänkande? Är valen av teori och forskningsmetod ändamålsenliga?

Betygsskala utbildningsvetenskaplig kvalitet

Betyg, Beskrivning
3, Stark ansökan med försumbara svagheter
2, God ansökan med mindre svagheter
1, Ansökan innehåller tydliga svagheter
0, Forskningsplanen möter inte upp mot krav på vetenskaplighet

Genomförbarhet
Forskningsplanens beskrivning av genomförbarhet bedöms i en 4-gradig skala (0-3). Frågor relevanta att ställa till forskningsplanen är: Är projektet vetenskapligt och tekniskt genomförbart? Är tidsplanen realistisk? Har projektet tillgång till andra nödvändiga resurser? Är forskningsmiljön lämplig för att genomföra det föreslagna projektet? Finns en reflektion kring etiska implikationer av planerad forskning och har den sökande i förekommande fall tagit hänsyn till eventuell etikgranskning av projektet?

Betygsskala genomförbarhet

Betyg, Beskrivning
3, Genomförbart
2, Troligen genomförbart, men mindre oklarheter eller invändningar föreligger
1, Tveksam genomförbarhet, tydliga oklarheter eller invändningar föreligger
0, Forskningsplanen är ej genomförbar
 

Kontakt

Ina Lindblom
Forskningssamordnare
E-post
E-post
Telefon
090-786 90 75
Senast uppdaterad: 2025-04-15