Publicerad: 2021-03-02

Alla på Snö ska ge skolbarn snöglädje

NYHET Under förra veckan genomfördes traditionsenligt projektet Alla på Snö, ett projekt i samverkan med UHSK Umeå Skidklubb i syfte att få fler barn att få uppleva snöglädje.

Projektet Alla på Snö är en satsning från Svenska skidförbundet, att göra skidåkning (längd, alpint och snowboard), snölek och snöupplevelser under skoltid till en självklar rättighet och möjlighet för alla barn i Sverige, oavsett bakgrund och förutsättningar.

Projektet har pågått sedan 2012 och i Umeå riktar sig satsningen till elever i årskurs 4. På grund av pandemin var det något färre skolor inbjudna i år, men totalt deltog drygt 670 elever från 17 grundskolor i Umeå.

Ledare för aktiviteterna var studenter vid Ämneslärarutbildningen inriktning idrott och hälsa, Umeå universitet, samt elever på Barn- och fritidsprogrammet vid Dragonskolan. Huvudansvarig för projektet är UHSK Umeå skidklubb.