Publicerad: 2017-06-01

Ana Mendieta / Omsluten av tid och historia

NYHET Blod, eld, jord, vatten och den egna kroppen – Ana Mendietas poetiska och drabbande verk från 1970- och 1980-talet är en säregen balansakt mellan utsatthet och styrka. Välkommen på torsdag 15 juni kl 10 till pressvisning av den största presentationen av Mendietas konstnärskap som visats i Sverige.

Museichef Katarina Pierre hälsar välkommen tillsammans med kuratorerna Howard Oransky, Katherine E. Nash Gallery vid University of Minnesota, och Brita Täljedal, Bildmuseet.

Bildmuseet presenterar Ana Mendietas fängslande men alltför korta konstnärskap genom 21 filmverk och ett urval fotografier, grafiska verk och objekt. Utställningen Ana Mendieta / Omsluten av tid och historia öppnar för allmänheten vid Bildmuseets sommarvernissage söndag 18 juni kl 14.

New York och 1970-tal – Ana Mendietas konst speglar en tid och dess rörelser men skärpan i verken inspirerar än idag och gör hennes konst fortsatt relevant och angelägen. Kön och identitet var återkommande teman i hennes särskilda kombination av land-art och kroppskonst, liksom metaforer för liv och död, trauma och exil. Hon var påverkad av sin tids konstnärliga rörelser – jordkonst, konceptkonst, performance och feministisk konst – men hennes speciella kombination av skulptur, jordkonst och performance (jord-kropp, som hon kallade det) utgör en helt egen och nyskapande praktik.

Ana Mendieta (1948-1985) föddes i Kuba men skickades som tolvåring till USA där hon under tonåren bodde hos olika fosterfamiljer. Efter konststudier i Iowa flyttade Ana Mendieta till New York där hon var verksam fram till sin alltför tidiga död 36 år gammal. Under sin korta karriär var hon häpnadsväckande produktiv; mellan 1971 och 1981 skapade Mendieta 104 filmverk.

Efter Ana Mendietas död har hennes konstnärskap presenterats i separatutställningar runt om i världen, bland annat på Whitney Museum, New York; Tapiés Foundation, Barcelona; Hayward Gallery, London och Berkeley Art Museum. Hennes arbete har också visats i viktiga grupputställningar som WACK! Art and the Feminist Revolution, Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Haunted: Contemporary Photography / Video / Performance, Guggenheim, New York; Ends of the Earth: Land Art to 1974, Museum of Contemporary Art, Los Angeles; A Bigger Splash: Painting After Performance, Tate Modern, London.

Ana Mendieta / Omsluten av tid och historia på Bildmuseet är den största presentationen av Ana Mendietas konstnärskap som visats i Sverige. Den är en utvecklad version av en utställning som tidigare visats i USA, producerad av Katherine E. Nash Gallery, University of Minnesota och kuraterad av Lynn Lukkas och Howard Oransky. Det är den mest omfattande presentationen någonsin av Ana Mendietas filmverk, och för Bildmuseet har den dessutom kompletterats med särskilt inlånade verk från The Estate of Ana Mendieta Collection och Galerie Lelong, New York/Paris. Kurator för den utbyggda versionen av utställningen är Brita Täljedal, Bildmuseet.

Tack till Barbro Osher Pro Suecia Foundation.

Pressbilder:
www.bildmuseet.umu.se/pressbilder

För mer information om utställningen, kontakta gärna

Brita Täljedal, museiintendent Bildmuseetbrita.taljedal@bildmuseet.umu.se
090-786 +46 90 786 77 14