Publicerad: 2009-11-09

Dansföreställning om att förlora sig i geometri

NYHET På söndag 15 november kl 14 visar koreograf- och dansarkollektivet Nomo Daco sin nya föreställning på Bildmuseet. Dansverket "tilt" är inspirerat av neoplasticismen och arkadspel som Tetris och BreakOut.

Välkommen till pressvisning av tilt, ett nytt dansverk av det Umeåbaserade danskollektivet Nomo Daco. Tid och plats: 12/11 kl 11 på Bildmuseet, Gammlia, Umeå.

tilt är ett spel med enkla regler, två dansare, små rum, primärfärger och episk mikromusik. En konstruerad enkelhet, som packas in i pixlar och räta vinklar. Intrigen består av linjer, klossar, dimensioner och proportioner i perspektiv. En föreställning om det förförande i att förlora sig i geometri.

Nomo Daco – Northern Movement Dance Company – är ett Umeåbaserat koreograf- och dansarkollektiv som arbetar med modern och nutida dans. Det nya projektet tilt är inspirerat av konstriktningen neoplasticism och tidiga arkadspel som Tetris och BreakOut. Föreställningen arbetas fram under två veckor på Bildmuseet i Umeå.

Dansare: Anna Ehnberg & Lina Lundin Koreograf: Carolina Bäckman
Kompositör: Johannes Burström

Föreställningsdatum: 14/11 kl 10.00 Storuman - NorrlandsOperans Musik och dansdagar
15/11 kl 14.00 Umeå – Bildmuseet, Umeå universitet

Projektet finansieras av Dans i Västerbotten och NorrlandsOperan i samarbete med Bildmuseet.

För mer information: Carolina Bäckman, Nomo Daco Tel: 070 29368 68
carolina@nomodaco.com