Publicerad: 2022-02-03

De ska skissa framtidens städer i norr

NYHET Flera team med anknytning till Arkitekthögskolan vid Umeå universitet finns bland de utvalda som ska skissa framtidens städer i norr inom utlysningen ”Visioner i norr”.

Text: Erik Persson

Just nu pågår omfattande investeringar i industri och infrastruktur för grön teknik i norra Sverige. Etableringen av Northvolts nya batterifabrik i Skellefteå är en av flera stora satsningar som skapar arbetstillfällen, men också behov av nya bostäder och stadsmiljöer.

Mot denna bakgrund utlyste sex kommuner i samarbete med Arkdes, Boverket, Energimyndigheten, Formas och Vinnova, hösten 2021 ”Visioner i norr” som del i EU:s New European Bauhaus ”Visioner i norr”. I utlysningen eftersöktes kreativa och tvärdisciplinära team som ska arbeta med idéskisser för framtidens vackra, hållbara och inkluderande livsmiljöer i de sex kommunerna: Kiruna, Gällivare, Boden, Luleå, Skellefteå och Umeå.

Bland 55 sökande team har nu elva valts ut för att skissa med de olika kommunernas situationer som utgångspunkter. Dessa har också möjlighet att få finansiering på upp till 300 000 kronor för sitt arbete.

I flera utvalda team finns lärare och studerande på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, liksom från andra institutioner.

I Umeå kommuns projekt ”Stadsdelsdrömmar – Hur kan vi ge Umebornas drömmar om sin stadsdel ett fysiskt avtryck?” är Team ”Norrlandsmodellen” ett av de två utvalda där läraren Sara Thor från Arkitekthögskolan ingår. Även för Gällivares projekt ”Vallan i staden. Dundret, naturen eller stadskärnan. Hur skapas vi en attraktiv sammanhållen stad som lockar människor att komma hit och stanna?” finns en koppling till Arkitekthögskolan i Team ”Of Public Interest” där universitetsadjunkt Tobias Westerlund ingår.

Mest påtaglig koppling till skolan har emellertid team ”Moving North” som ska arbeta med Skellefteås projekt ”Från stagnerade till Klondyke och vadå? Vad ska Skellefteå bli för att vara en hållbar plats för en bättre vardag för befintliga och kommande skellefteåbor?”. Där ingår såväl gästprofessorn Robert Mull, lärarna Amalia Katopodis och Sangram Shirke samt studenten Emmy Andersson tillsammans med UMarts föreståndare Ele Carpenter med flera.

– Vi i Moving North-teamet blev mycket glada när vi fick veta att vi valts att arbeta med Skellefteå kommun. Vi kommer att använda arkitektur-, konst -och representationspraktiker för att hjälpa Skellefteå att hitta kreativa metoder att välkomna och stödja de som i framtiden flyttar till staden. Vi vill kritiskt undersöka hur olika processer av platsskapande kan understödja delaktighet, social hållbarhet samt skapa innovativa boendemiljöer och offentliga platser. Vi är alla väldigt peppade på att ha fått den här rollen och hedrade över tilliten, säger Robert Mull, gästprofessor på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, när han ombeds kommentera nyheten.