Publicerad: 2008-05-30

Designhögskolan bjuder in till examensutställning

NYHET Den 4 juni visar 35 nya industridesigner från Designhögskolan vid Umeå universitet sina examensarbeten. Studenterna är eftertraktade, under våren har tio internationella företag, bland annat Toyota, CARAN och Philips besökt högskolan för att rekrytera medarbetare.

Temat för årets examensutställning – Momentum – handlar om utforskande design, om att tänja på gränser och ständigt fråga sig ”vad skulle hända om…?”. Studenterna har i år bland annat undersökt hur miljövänlighet och nytta kombineras i en lyxig sportbil, hur medborgare, politiker och producenter tillsammans skulle kunna skapa ett grönt Umeå och vad som händer när framtidens informationsteknik applicerats på gatuförsäljare med korvvagn.

Examensarbetena är utförda av studenter från det treåriga kandidatprogrammet i industridesign och de tre tvååriga engelskspråkiga masterprogrammen i transportdesign, avancerad produktdesign och interaktionsdesign. Bland de 35 studenter som nu examineras återfinns tolv nationaliteter och flera av studenterna är redan prisbelönta för sina designarbeten.

I höstas rankades Designhögskolan för andra året i rad som en av världens främsta designutbildningar av tidningen BusinessWeek.

Kopplat till utställningen anordnas en seminariedag torsdagen den 5 juni. Då föreläser tre nytänkande profiler inom industridesign. På plats finns bland annat överraskningarnas mästare, industridesignern Branko Lukic, som är en av upphovsmännen bakom den omtalade designstudion NonObject i Kalifornien. Några utvalda studenter kommer dessutom att presentera sina examensarbeten under eftermiddagen. Seminariedagen förväntas besökas av cirka 150 designchefer, konsulter, studenter och universitetsföreträdare.

Fullständigt program med talare och titlar finns på: www.dh.umu.se/momentum.

En presentation av samtliga examensarbeten samt bildkarta finns på: www.teknat.umu.se/aktuellt/DH08/DH08.pdf

Välkommen på pressvisning av examensutställningen onsdag den 4 juni kl. 14.00 då det också finns möjlighet att intervjua föreläsarna.

Utställningen är öppen för allmänheten 9-16 juni kl 10-16 varje dag.
Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Umeå.

Karta finns på www.dh.umu.se/default.asp?ML=10478

För ytterligare information, kontakta: Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se

Högupplösta pressbilder för publicering kan tillhandahållas via:Fredrik Nilsson Telefon: 070-633 53 57