Publicerad: 2010-05-29

Designhögskolan bjuder på förändring

NYHET Den 2–3 juni arrangerar Designhögskolan vid Umeå universitet den internationella konferensen UID Design Talks. Temat för dagarna är förändring. På plats finns huvudtalaren Chris Bangle, tidigare chefsdesigner på BMW. Dessutom presenterar ett trettiotal nya industridesigner sina examensarbeten.

– Vi lever i en tid av förändring. Vår miljö är utsatt för radikala förändringar, likaså ekonomin, kulturen och samhället. Design har en unik förmåga att visa oss hur framtiden skulle kunna se ut – och verkligen se till att visionerna blir verklighet. Vem kan då vara bättre på att visa oss framtiden än 35 unga och talangfulla designer? säger Anna Valtonen, ny rektor vid Designhögskolan och tidigare chef för designforskningen på Nokia i Helsingfors.

– Våra studenter visar i sina examensarbeten visioner om designlösningar för en bred grupp av människor, behov och miljöer. Det handlar till exempel om mobila lösningar för att upptäcka bröstcancer i utvecklingsländer, en plattform för att uppmuntra unga att stödja Röda Korset och ortopediska hjälpmedel vid simning för människor med särskilda behov. Vi visar också en estetik för hållbar utveckling och tankar om ljudlandskapet i elektriska bilar. Detta är bara några få exempel som våra studenter har arbetat med i år, berättar Tapio Alakörkkö.

Sedan 2007 arrangerar Designhögskolan UID Design Talks – ett inspirerande designevenemang i samband med öppningen av den årliga examensutställningen. Årets huvudtalare, Chris Bangle är känd som den designer som haft störst inflytande på bilindustrin. Han räds inte för att bryta mot det traditionella och har bland annat utvecklat designen för BMW, Mini Cooper och Rolls Royce för att anpassa den för ett nytt årtusende. Numera leder han designbyrån, Chris Bangle Associates, som är baserad i norra Italien. Under UID Design Talks delar han med sig av sina tankar om förändring kopplat till designarbete.

Under dagarna kommer de studenter som nu utexamineras att presentera sina examensarbeten och evenemanget är ypperligt tillfälle för dem att nätverka med chefsdesigner från olika företag. Bland annat deltar representanter för Audi, Nokia, Husqvarna, Volvo, Samsung, Electrolux, Vodafone och Volkswagen.

Anna Valtonen har under sin tid på Nokia medverkat i Designhögskolans examensarbeten.
– Jag vet sedan tidigare att studenternas arbeten håller en otroligt hög nivå. Ändå har jag slagits med häpnad när jag i år för första gången fått följa hela processen från insidan. Designhögskolan sprudlar av engagemang, kreativitet och professionalism, berättar Anna Valtonen.

Tid: 2–3 juni. Chris Bangle och studenter vid Designhögskolan finns tillgängliga för intervju den 2 juni kl 14.15. Prisutdelning av "Myra Design Award Ceremony" äger rum den 2 juni kl 19.
Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Umeå

Examensutställningen är öppen för allmänheten

Måndag 7/6 kl 12:00-20:00, tisdag 8/6 & onsdag 9/6 kl 10:00-18:00.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se

Demian Horst, programansvarig för masterprogrammet i transportdesign Telefon: 090-786 97 82, 070-293 16 50
E-post: demian.horst@dh.umu.se

Högupplösta pressbilder kan tillhandahållas via: George Peravantes Telephone: 073-833 01 74
E-mail: vantes@rogers.com

Fakta om Designhögskolan

Bland Designhögskolans avgångsstudenter finns över 15 nationaliteter och flera av studenterna är redan prisbelönta för sina designarbeten. Vid Designhögskolan utbildas studenter till yrket industridesigner, och årligen antas 15 studenter till det treåriga kandidatprogrammet i industridesign samt 10-15 studenter vardera till respektive masterprogram: avancerad produktdesign, interaktionsdesign och transportdesign. Masterprogrammen ges på engelska, och söks av studenter från hela världen. Över 60 procent av masterstudenterna kommer från andra länder än Sverige.

Utbildningen vid Designhögskolan har en hög internationell renommé, och över 90 procent av de utexaminerade studenterna får arbete inom industridesignområdet efter avslutad utbildning. Hösten 2008 tilldelades Designhögskolan den prestigefyllda utmärkelsen "Framstående utbildningsmiljö" av Högskoleverket. Tidningen BusinessWeek har tre gånger i rad rankat Designhögskolan som en av världens bästa utbildningar i industridesign.

Fakta om UID Design Talks

Med UID Design Talks vill Designhögskolan skapa en öppen och inspirerande miljö för tvärvetenskapliga diskussioner om design, genom att samla talare och deltagare från skiftande områden och yrken, vilka alla är engagerade i designens framtid.

Redaktör: Karin Wikman