Publicerad: 2021-10-27

Designhögskolan toppar Red Dot Design Ranking sjätte året i rad

NYHET För sjätte året i rad har Designhögskolan vid Umeå universitet tagit förstaplatsen på Red Dot Design Ranking som listar designutbildningar i Europa och Amerika.

Text: Jens Persson

Red Dot Design Ranking baseras på de designprojekt som skolans studenter skapat under de senaste fem åren. Bland vinnare från Designhögskolan, UID, på årets Red Dot Awards återfinns projekt och produkter såsom innovativa verktyg för telekomtekniker som arbetar på höga höjder samt utrustning för nästa generations intensivvårdsavdelningar.

– För en relativt liten skola som Designhögskolan är detta resultat ett tydligt erkännande av den samling av topptalanger som vi lyckas samla här, år efter år. Det är en bekräftelse på kvaliteten på det arbete som våra studenter kontinuerligt levererar och det är ett bevis på vårt engagemang för att förbereda skickliga och ansvarsfulla designers som är villiga att ta sig an morgondagens utmaningar, säger Demian Horst, prefekt på Designhögskolan vid Umeå universitet.

En intelligent hjälm för höga höjder

Ett av studentprojekten som vann pris vid årets Red Dot Awards är ett designkoncept för en högteknologisk hjälm, kallad SYNC, som förbättrar kommunikationen för tekniker som klättrar i höga telekomtorn. Operatörerna arbetar vanligtvis under extrema förhållanden; starka vindar, bullriga omgivningar, dammiga miljöer eller extremt kalla förhållanden. Hjälmen, utvecklad av Yilin Lyu, integrerar en vidvinkelkamera, lidarskanner, lasersensor, hörlurar och en mikrofon, vilket gör att telekomtekniker kan kommunicera intuitivt med teammedlemmar och helikopterpiloter i realtid.

Yilin Lyu kommer från Kina och studerar för närvarande andra året på masterprogrammet i avancerad produktdesign. Hon tror att "UID-andan" är det hemliga receptet bakom de rekordmånga topplaceringarna på Red Dot-rankingen.

– Jag tror att alla utmärkelser och rankningar bäst förklaras av den ganska unika atmosfären som finns på UID. Som student här lär jag mig så mycket, inte bara av handledare, utan också av mina klasskamrater. Under hela min utbildning har skolan stöttat mig på olika sätt, inte bara under designprojekten, utan även i min personliga utveckling, säger Yilin Lyu.

Innovationer för nästa generations intensivvårdsavdelningar

Ett annat av de vinnande studentprojekten utforskar nya designlösningar för att mäta hjärtats aktivitet via EKG på intensivvårdsavdelningar. Studentteamet - bestående av Jacob Jensen, Johannes Rieder, Marius Kindler, Tim Schwarz - identifierade en designmöjlighet relaterad till virrvarret av kablar som utgör EKG-systemen på dagens sjukhus.

De utvecklade en enkelkabellösning som trådlöst matar data till de idag existerande mätningssystemen. Sensorn, som kallas Array, kan justeras till olika kroppsformer och dess minimala form gör den lätt att rengöra, intuitiv att hantera och minimerar antalet sladdar på patientens kropp.

– Array representerar förhoppningsvis nästa generation av EKG-system, där färre kablar används. Vi tror att det kan implementeras i dagens intensivvårdsrutiner. Det är utformat för att effektivisera arbetsflödet för vårdpersonal och förbättra patientens komfort under intensivvårdsbehandling, säger Tim Schwarz.

Om Red Dot Ranking
”Red Dot Design Ranking for Design Concept” uppmärksammar banbrytande designkoncept skapade av företag och institutioner. Rankingen är en återspegling av hållbar design och innovationsförmåga inom en organisation. Bedömningen tar hänsyn till alla nivåer av utmärkelser vid ”Red Dot Award for Design Concept” under de senaste fem åren och rankas på sex hederslistor för företag, designstudior och universitet, i Amerika, Europa, Asien och Stillahavsregionen.

National Taiwan University of Science and Technology tog förstaplatsen på listan för universitet i Asien och Stillahavsområdet, med Massey University och Dalian Minzu University på andra och tredje plats. Designhögskolan vid Umeå universitet och Savannah College of Art and Design behöll sin första och andra plats på listan för universitet i Amerika och Europa för sjätte året i rad medan University of Montreal, School of Design gjorde betydande framsteg i år och ligger nu på tredje plats i listan för universitet i Amerika och Europa.

Läs mer om Designhögskolan

För mer information, kontakta gärna:

Jens Persson
Kommunikatör