Publicerad: 2012-04-02

Dubbdäckspartiklar orsakar dödsfall

NYHET En ny studie från Umeå universitet visar att fler personer dör i Stockholm på grund av dagar med höga halter av grova partiklar från dubbdäck. Det handlar om mellan 30 och 40 dödsfall per år.

– Resultaten visar tydligt att åtgärder mot vägdammet är motiverade ur hälsosynpunkt, säger forskarna bakom studien, Dr Kadri Meister och professor Bertil Forsberg vid yrkes- och miljömedicin, Umeå universitet

Diskussionerna om dubbdäckspartiklarnas betydelse för hälsan har pågått i flera år. I den aktuella studien har forskarna studerat samtliga dygn mellan åren 2000-2008, och tagit hänsyn till andra faktorer som påverkar dödligheten, exempelvis årstid, väder och influensaläge. De har under olika årstider analyserat dödlighetens samband med både grova partiklar, så kallade vägdamm, som har en storlek på 2,5-10 mikrometer och finare partiklar som är mindre än 2,5 mikrometer.

Den grövre partikelfraktionen visade sig ha störst effekt på antalet dödsfall, och detta var mest tydligt under vintern och våren då halterna från dubbdäcksanvändningen slår igenom. Framför allt påverkar halterna de senaste två dygnen antalet dödsfall, det innebär fler plötsliga dödsfall t.ex. i hjärtinfarkt.

Studien är publicerad i den amerikanska tidskriften Environmental Health Perspectives: Läs artikeln

Mer läsning:
VK: Dubbdäcken orsakar dödsfall