Publicerad: 2017-11-23

Elever och studiehandledare från Vasa lär om Umeå universitets utbildningar

NYHET 20 elever och tre studiehandledare från Närpes, Vasa gymnasium och Vasa övningsskola besöker just nu Umeå universitet under två dagar. Det är fjärde året i rad som studiebesöket anordnas.

De finska besökarnas studiebesök inleddes med ett informationspass från studievägledningen. Foto: Lennart Johansson

Varje år söker svenskspråkiga elever från Finland utbildningar vid Umeå universitet.

Besöksgruppen får dels information från den centrala studievägledningen och infocenter, dels får de ta del av ett omfattande besöks- och informationsprogram med medverkan av Life Science, kemi, biologi och geovetenskap.

Medicinska fakulteten medverkar med information om vårdvetenskap, läkarprogram, tandläkare samt anknutna utbildningar.

Gruppen får också en guidad rundtur på Iksu sport.

Besöket sker på initiativ av de svenskspråkiga gymnasieskolorna i Österbotten och länkar väl in i den besöksturné på svenskspråkiga gymnasieskolor i Finland som Umeå universitet gör i januari varje år.

Redaktör: Ingrid Söderbergh