Publicerad: 2023-12-12 Uppdaterad: 2023-12-18, 11:13

Före detta finansministern på besök

NYHET I måndags gästades Handelshögskolan av Mikael Damberg, vice ordförande i finansutskottet, som höll ett föredrag för studenter i makroekonomi om det ekonomiska läget i Sverige.

Mikael inledde med avstamp från pandemins slutskede och kriget i Ukraina och fortsatte med sikte på framtida utmaningar som kan komma att påverka den enskilde individens ekonomi. Han pratade bland annat om ränteskillnader i olika länder och hur lönerna i Sverige har påverkats av den höga inflationen, som nu har nått sin topp.

Mikael valde att avsluta på mer positiva noter genom att lyfta svenska innovativa företag och Sverige som framgångsrik exportnation, som tydliga exempel på att landets ekonomi i grunden är stark.

Föreläsningen följdes av en träff med Handelshögskolans studentförening, HHUS, där representanter fick möjlighet att ställa frågor till den före detta finansministern.

Studenterna var mycket aktiva och diskuterade bland annat klimatmål, välfärd och befolkningstillväxt i kontexten av den gröna omställning som pågår i norra Sverige.