Publicerad: 2021-12-16

Första omgången logistik-certifierade studenter

NYHET ”Handelshögskolan vid Umeå universitet har som enda lärosäte i Sverige förmånen att kunna logistikcertifiera studenter utifrån ELA:s (european logistic association) standard. Äntligen har vi nu också kunnat skicka iväg de första certifikaten till de studenter som med goda studieresultat tagit examen från Civilekonomprogrammet med inriktning Handel och Logistik år 2020 och 2021” säger Elin Nilsson, som rott hem certifieringen i samarbete med organisationen SILF.

”Stort grattis Camilla, Amanda, Oskar, Sofia, Nora, Emma, Gustav, Isabelle, Karl, Mathilda, Isac, Jesper, Annie, Cictor, Filip, Julia, Hanna, Matheos, Lina, Caroline, Jakub, Micael, Josefin, Anna, Amy och Emil!”

Totalt är Handelshögskolan vid Umeå universitet ett av de 26 lärosäten i Europa och det enda lärosätet i Sverige som får ge ut certifieringen. Ackrediteringen ges till de program och lärosäten som kan garantera en kvalitet och prestation som är enhetligt med de regler och krav som definieras av standarden. ELA-certifieringen är allmänt erkänd, vilket ökar flexibiliteten och mobiliteten hos de certifierade studenterna.

Majoriteten av de certifierade är numera ute i arbetslivet i jobbroller relaterade till såväl programmet som certifieringen. Materialplanerare, Operative Global Planner, Produktionsplanerare

Projektlogistiker, Supply Planner, Supply Chain Coordinator, Logistikansvarig och Inköpare är exempel på yrkestitlar. Bland arbetsplatserna märks ICA, Byggmax, Semper, Vässla Micromobility, Åhléns, Lidl, Region Västerbotten, Skinome Project, Konftel, Shorelink, Fresenius Kabi, SCA.

Nedan följer några kommentarer från dessa alumner om deras kliv ut från utbildningen;

”Att kliva ut på arbetsmarknaden med en examen från HLP var superkul då efterfrågan på den kompetensen har skjutit i höjden ”

”Utbildningen har gett en mycket bra teoretisk kunskapsbas som har varit en bra förberedelse inför arbetslivet. Det är inte enbart stora delar av kunskapen inom ekonomi, logistik och inköp som är till stor användning i mitt dagliga arbete utan även erfarenheten inom ledarskap, strategiskt tänkande och samarbetsförmåga.”

”Jag har verkligen satts på prov under första året i arbetslivet och då har det varit tryggt att kunna luta sig tillbaka på mina kunskaper från HLP-utbildningen”

”Det har varit ett par intressanta och extremt givande första månader ute i arbetslivet; speciellt vad gäller de helt ofattbart långa ledtiderna till följd av covid, containerbrister, kapacitetsbrister och materialbrister. ”

”Våra kunder befinner sig över hela världen vilket innebär att dagligen möta logistikrelaterade skillnader mellan Asien, Europa och USA/Canada. ”

”Att gå från studier till arbetsliv var inte en sån stor omställning som jag först trott. Grundförståelse såsom begrepp och kunskap om KPIer har varit till stor hjälp för att snabbt komma in i rollen jag besitter idag. ”

”En specifik del av kursen jag vill pusha för är Incoterms som används frekvent vid internationella frakter, vilket jag har jobbat väldigt mycket med. Bra att ha med sig i arbetslivet! ”

”Logistikansvaret, som senare även blev en kombination med marknadsföring, blev en perfect match för mig eftersom jag utöver logistik även har fördjupat mig inom just marknadsföring och kunde erbjuda företaget ett mervärde även där. ”’

Stort grattis till certifieringen!

SILF (Sveriges Inköp och Logistik Förbund) har idag exklusiv rätt att i Sverige logistikcertifiera ledare/chefer på två nivåer enligt den internationella standarden upprättad av ELA (european logistic association).

ELA (European Logistic Association) är ett förbund med cirka 30 nationella organisationer, som täcker nästan alla länder i centrala- och västeuropa. Målet är att tillhandahålla ett forum för samarbete för såväl individer som organisationer som arbetar inom logistikområdet.