Publicerad: 2014-10-21

Framgångsrik forskning om barns hälsa

NYHET Anna Baranowska-Rataj, postdoc på Sociologiska institutionen, nominerades tidigare under hösten som en av femton kandidater till ett pris som delas ut av den polska tidskriften Polityka för bästa unga forskare. Stiftelsen för priset har nyligen utsett vinnarna - fem unga forskare i olika discipliner, där Anna vinner priset i kategorin Samhällsvetenskap.

- Naturligtvis är jag väldigt glad. Priset anses som mycket prestigefyllt i Polen, men det har också syftet att främja forskning. Stiftelsen som delar ut priset vill visa att forskare är vanliga människor, som vid sidan av sin forskning, har sina egna intressen och passioner. Jag gillar verkligen tanken bakom det här priset, eftersom det minskar avståndet mellan den akademiska världen och det omgivande samhället.Anna kommer från Warszawa i Polen, och är tjänstledig från sin lektorstjänst vid Handelshögskolan i Warszawa. Hennes forskningsintressen omfattar effekterna av familjens storlek på välbefinnandet hos familjemedlemmar.- Jag kom till Umeå i mars 2013, för att arbeta i en av SIMSAM-labbets projektgrupper. Bland annat ville jag undersöka hur uppväxten i en stor familj påverkar barns hälsa och chanser till utbildning. Umeå SIMSAM Lab tillhandahåller data som helt enkelt är perfekt för mina studier.Anna är även huvudsökande i forskningsprojektet "Hur viktigt är antalet syskon till barns hälsa?" som just erhållit forskningsanslag från Forte. Tillsammans med Karina Nilsson, Sociologiska institutionen, Xavier de Luna, Handelshögskolan och Anneli Ivarsson, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, kommer hon att fortsätta det arbete som redan är påbörjat, men också med möjlighet att utveckla longitudinella studier.- Det tar mycket tid att analysera registerdata som inkluderar så stora mängder av insamlat material och det är jätteroligt att vi nu har fått möjligheten att arbeta vidare med materialet.
SIMSAM-labbet i UmeåSe den polska videointervjun med Anna Baranowska-Rataj