Publicerad: 2022-06-14

Från Umeå universitet till att producera material till Marvel Studios

NYHET Efter tre år på programmet för Digital medieproduktion startade Jakob Nyström och Sofie Edvardsson animationsstudion Soja. Nu är de aktuella med produktioner för nya Disneyserien ”Ms Marvel”.

Text: Maja Wik

Jakob Nyström och Sofie Edvardsson läste utbildningen Digital medieproduktion vid Umeå universitet mellan åren 2007 och 2010.

Startade upp eget företag efter examen

Både två hade ett särskilt intresse för animation. Efter att de tagit examen från utbildningen startade de tillsammans upp företaget Soja. Företaget finns i både Stockholm och Skärhamn. I dag är de nio anställda och producerar animationer till stora företag som SVT och Plan international.

Det senaste halvåret har Soja varit upptagna med ett väldigt stort projekt. Det har länge varit hemligt, men nu får de äntligen berätta att de har tagit fram 2d-animation till den nya Disneyserien Ms Marvel som nyligen hade premiär på Disney+.

På grund av rättighetsskäl kan Soja i dagsläget inte berätta närmare om produktionen, men de skriver på sociala medier att de är mycket glada och stolta för denna möjlighet.

Om utbildningen Digital medieproduktion

I utbildningen digital medieproduktion får man lära sig om användarupplevelser och människa-datorinteraktion inom olika områden. Efter utbildningen kan man få jobb inom till exempel UX, webbdesign, formgivning och animation.

Blir du intresserad av att jobba med animationer eller andra användarupplevelser?
Kolla in programmet för Digital medieproduktion.