Publicerad: 2022-05-25 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:40

Graduation Ceremony firas återigen i Aula Nordica

NYHET För första gången sedan 2019 bjuder Umeå universitet in till Graduation Ceremony på plats i Aula Nordica. Graduation Ceremony är universitetets ceremoni för att fira studenter som har studerat på ett engelskspråkigt masterprogram. I år förväntas 175 studenter från närmare 50 länder och 32 program delta i det gemensamma firandet tillsammans med nästan 300 gäster.

Text: Elizabet Westerlund

Graduation Ceremony är Umeå universitets ceremoni för att fira och uppmärksamma de studenter som studerar vid ett engelskspråkigt program och förväntas ta examen under våren. Ceremonin har hållits varje år sedan 2015 men har de två senaste åren varit digital med anledning av pandemin. I år, tisdagen den 31 maj, sker ceremonin återigen på plats i Aula Nordica. Precis som tidigare går det att följa ceremonin digitalt via live.umu.se och via Umeå universitets engelska Facebook-sida.

- Det känns så roligt att kunna uppmärksamma studenterna på plats igen, att ge dem möjligheten att få ta emot gratulationer av rektor på scenen. Majoriteten av dessa studenter kom hit i början av pandemin och har därför fått en delvis annan upplevelse av sin studietid här. Därför känns det extra fint att kunna erbjuda denna ceremoni fysiskt igen, säger projektledare Jessica Bergström Grahn vid International Office.

Tal av rektor och musik i programmet

I år är 175 studenter från nästan 50 länder anmälda till ceremonin, från 32 av universitetets engelskspråkiga masterprogram. Utöver dessa tillkommer nästan 300 gäster – familj, vänner och anställda. Rektor Hans Adolfsson kommer att hålla ett tal för att gratulera studenterna. Musikerna Magda Andersson (sång och gitarr) och Anton Teljebäck (violin) står för musikunderhållningen under ceremonin.

Jennie Ekbeck kommer att hålla tal under rubriken Embrace serendipity. Jennie Ekbeck är alumn från masterprogrammet i biomedicin och är sedan 2012 VD för Umeå Biotech Incubator.

Årets studenttalare är Andrea Manzano Garcia från masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning mot hälsoekonomi. Andrea nominerades av sin institution att hålla talet för studenterna. Hon kommer att prata om sina förväntningar inför att studera i Umeå och vad som sen blev.

Under ceremonin kommer studenterna att ta emot diplom och gratulationer på scenen från rektor Hans Adolfsson. Efter ceremonin finns det möjlighet till mingel och möjlighet att bli fotograferad tillsammans med studiekamrater, familj och vänner.

Mer information om Graduation Ceremony

Jessica Bergström Grahn