Publicerad: 2017-06-22

”Hackfest” samlar experter för att utveckla dataprogram som förutspår epidemier

NYHET I Umeå 20–22 juni samlades hälsoforskare från bland annat Världshälsoorganisationen WHO och Umeå universitet med mjukvaruutvecklare från Microsoft för att utveckla ett dataprogram för prognos- och tidigt varningssystem för epidemier av myggburna virussjukdomar.

Under tredagarsmötet på Sliperiet samlades en internationell grupp experter på myggburna sjukdomar med mjukvaruutvecklare för att ta fram en så kallad dashboard som hälsoorganisationer kan använda för att proaktivt möta hotet från kommande epidemier av myggburna virussjukdomar såsom zika-, dengue- och chikungunyafeber.

– Vi bjuder in folkhälsoexperter, epidemiologer, klimatforskare, programmerare och experter på strömmande data för att tillsammans vidareutveckla ett tidiga varningar- och responssystem för utbrott av virussjukdomar som sprids av Aedes-myggor. Genom att samla denna grupp ledande experter hoppas vi kunna utveckla en integrerad plattform och en skräddarsydd instrumentbräda, säger Joacim Rocklöv, gruppledare vid Enheten för epidemiologi och global hälsa, och Umeå center för global hälsoforskning vid Umeå universitet.

Målet med mötet är att skapa ett verktyg som presenterar information på ett lättbegripligt sätt och därmed underlättar för beslutsfattare inom hälso- och sjukvården att fatta rätt beslut om åtgärder vid rätt tidpunkt. I verktyget kommer en mängd olika sjukdomsindikatorer från sociala mediedata, mänsklig rörlighet, väder- och klimatdata, myggdata samt hälsodata automatisk strömmas och analyseras. Användare av verktyget ska också kunna justera algoritmer och lägga till olika dataset beroende på föränderliga eller platsspecifika förhållanden.

Joacim Rocklöv
Foto: Mattias Pettersson

– Vi vill utveckla ett användarvänligt prognosverktyg som med en instrumentbräda på ett överskådligt sätt förutspår epidemirisken i ett område redan innan epidemin slår till. Helst vill vi att verktyget ska kunna förändra åtgärder från att vara reaktiva till att vara proaktiva. Så småningom hoppas vi att stödet också kommer kunna användas för andra sjukdomar och för att skatta nya riskpanorama, säger Joacim Rocklöv.

Vid Umeå universitet är Umeå center för global hälsoforskning, Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS) samt Umeå Center for Microbial Research (UCMR) involverade i samarbetet med WHO och Microsoft.

Länk till en prototyp av instrumentbrädan

Hackfest deltagarlista:

• Axel Kroeger, WHO/TDR, Freiburg universitet
  • Beat Schwegler, Microsoft
  • Sachin Kundu, Microsoft
  • Joacim Rocklöv, Umeå universitet
  • Max Petzold, Sahlgrenska akademin
  • Jing Helmersson, Umeå universitet
  • Laith Hussain, Sahlgrenska akademin
  • Sewe Maquins, Umeå University
  • Balvinder Singh Gill, Ministry of Health, Malaysia
  • David Benitez, Liverpool School of Hygiene and Tropical Medicine