Publicerad: 2020-01-28

Handelshögskolans alumnträff på Grand Hôtel

NYHET Årets alumnträff på Grand Hôtel i anslutning till Västerbottensveckorna gick av stapeln den 27:e januari.

Årets tema var AI/Machine learning - operativa möjligheter idag och frågeställningar framåt

Rektor Sofia Lundberg inledde med aktuellt från Handelshögskolan och Rickard Linberg, Karriärcenter, introducerade dagens tema.

Vi lyssnade på två inbjudna forskare med olika perspektiv på temat:

Nicolette Lakemond, professor i industriell ekonomi vid Linköpings Universitet, inledde med resonemanget att vi som organisationer behöver tänka nytt för att ta till oss AI på bästa sätt och lyfte de etiska dilemman AI ställer oss inför.

Martin Rosvall, professor i fysik vid Umeå universitet och entreprenör med företaget Infobaleen, tog sig an utmaningen att få oss ekonomer att förstå maskininlärning och vilka operativa möjligheter och begränsningar vi har på området. Även vikten av datakvalitet samt föredelarna med att förenkla och visualisera resultat togs upp.

Givetvis hann vi tillsammans med alumnerna även med fikamingel och afterwork.