Publicerad: 2010-12-10

Hedersdoktor ny vd för Nobelstiftelsen

NYHET Lars Heikensten, hedersdoktor vid Umeå universitet och tidigare riksbankschef, blir till våren ny vd för Nobelstiftelsen. Under åren 1998–2002 var han styrelseledamot vid Handelshögskolan i Umeå.

Lars Heikensten utsågs 2005 till hedersdoktor vid Umeå universitets samhällsvetenskapliga fakultet. Han har under sin yrkeskarriär haft flera ansvarsfulla och krävande positioner, och har aktivt tagit del i samhällsdebatten och varit en värdefull medlem i olika styrelser och kommittéer.

Lars Heikensten var riksbankschef åren 2003–2006, och har sedan dess varit svensk ledamot av den Europeiska revisionsrätten och är även ordförande för Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi.

Mellan 1998 och 2002 var Lars Heikensten styrelseledamot vid Handelshögskolan, Umeå universitet, och hans värdefulla och insiktsfulla synpunkter bidrog till att högskolan utvecklades och expanderade. Även efter sin tid som ledamot har han på olika sätt fortsatt att verka för Handelshögskolan.

Den 1 maj efterträder han Michael Sohlman som vd för Nobelstiftelsen.

Redaktör: Camilla Bergvall