Publicerad: 2020-05-20

Hoppas på tydliga besked för att undvika dubbeljobb

NYHET Planera för campusundervisning, men var beredd på distansundervisning. Det är budskapet från rektor inför höstterminen.

Rektor Hans Adolfsson om läget inför höstterminen.

70 procent av studenterna vid Umeå universitet är campusstudenter. Under våren har dock alla fått undervisning på distans. Budskapet till dem är fortsatt att de ska planera för att komma hit till höstterminens start den 31 augusti.
– Kom hit. Se till att skaffa bostad och ordna alla sådan saker så att ni kan vara här när terminen kör i gång den 31 augusti, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Beredd på distans

Samtidigt uppmanas såväl studenter som lärare att vara beredd på mer distansundervisning, beroende på hur pandemin utvecklar sig och vilka besked som regeringen och Folkhälsomyndigheten kommer med.
– Jag är väl medveten om att dubbelplaneringen innebär extrajobb för många, säger rektor Hans Adolfsson.
– Men när vi närmar oss sommaren får vi förhoppningsvis tydligare besked från Folkhälsomyndigheten och regeringen, vilket kan skapa bättre förutsättningar för planerandet av höstterminen.