Publicerad: 2015-08-26

IceLab anordnar kreativt läger för unga forskare

NYHET Nu är det hög tid att söka till höstens IceLab Camp. Det är ett fyra dagar långt kommunikations- och kreativitetsläger för unga forskare. Det bygger på idén att unga forskare under sin grundutbildning tränat på att besvara frågor, men de måste också lära sig att ställa bra frågor för att bli skickliga forskare.

I höst arrangeras IceLab Camp för femte gången.

– Erfarenheten är att deltagarna både är entusiastiska och tycker att det är mycket givande, men vi försöker naturligtvis att finslipa inför varje år, säger projektledaren Martin Rosvall, fysiker och forskare på IceLab vid Umeå universitet.

Anledningen till att Martin Rosvall organiserar lägret varje år är att han själv som doktorand blev inbjuden till ett liknande läger i Frankrike, fick en riktig aha-upplevelse, och bestämde sig för att arrangera ett läger när han fick chansen. Genom Marianne Sommarin, vicerektor för forskning, och KBC:s forskarskola blev det möjligt.

Under lägret tränar deltagarna sina kreativa förmågor genom olika övningar och spel, och veckan avslutas med att de skriver korta forskningsprojektförslag i tvärvetenskapliga team.

– Lägret riktar sig till doktorander, men även postdoktorer och nästan klara mastersstudenter med forskningsintresse är välkomna att söka till IceLab Camp. Vi vänder oss till personer från alla naturvetenskapliga discipliner och vi strävar efter så stor spridning som möjligt, säger Martin Rosvall.

Upp till 20 deltagare kan antas till IceLab Camp. Ungefär två tredjedelar av deltagarna brukar vara från Umeå universitet och övriga från andra svenska samt utländska universitet. I år äger IceLab Camp rum 14-17 september, på Kronlunds kursgård vid Vindelälven nära Hällnäs ungefär en timmes bilresa från Umeå. IceLab står för boendekostnader och resekostnader inrikes. Kursen ger två högskolepoäng.

Om anmälan:

Sista ansökningsdag är måndagen den 31 augusti.
Registrering: http://www.kbc.umu.se/events/668-icelabcamp2015.html

Läs mer om IceLab camp:

Fakta IceLab

IceLab är en tvärvetenskaplig forskningsmiljö vid Umeå universitet.IceLab drivs i samarbete mellan institutionerna för matematik och matematisk statistik, fysik och ekologi, miljö och geovetenskap.Vid IceLab bygger forskarna modeller och gör simuleringar för att förstå frågor som ekologer, biologer, psykologer och sociologer vanligtvis arbetar med inom sina egna discipliner.
Metoderna kan till exempel användas för att bättre förstå hur klimatförändringar påverkar ekosystem eller för att räkna ut hur en befolkning ska vaccineras mot ett virus för att få maximal effekt.

Fakta IceLab Camp

Ett veckolångt kommunikations- och kreativitetsläger för mastersstudenter, doktorander och postdoks med tvärvetenskapligt intresse.Leds av forskare vid IceLab och arrangeras med stöd från IceLab and KBC Kemiskt Biologiskt Centrum vid Umeå universitet.
Deltagarna kommer från hela världen.

Redaktör: Ingrid Söderbergh