Publicerad: 2013-03-27

Kambodjas förtjänstmedalj till kemisten Lars Lundmark

NYHET I helgen fick Lars Lundmark, forskningsingenjör vid kemiska institutionen, motta en medalj signerad av Kambodjas president Hun Sen för sina stora insatser för landet. Priset delades ut av en tjänsteman från regeringen vid en högtidlig ceremoni i Phnom Penh.

– Det känns helt otroligt fantastiskt!, säger Lars Lundmark, forskningsingenjör på kemiska institutionen vid Umeå universitet.

Bildtext: Under högtidliga former delades medaljen "The Royal Order of Sahametrei Class Knight " ut till Lars Lundmark, forskningsingenjör vid kemiska institutionen. Från vänster: Dim Theng, chef på Camcontrol, Lars Lundmark, Chhay Phalroth samt laboratoriechefen Chea Eakkhim.

Kambodjas regering brukar varje år dela ut förtjänstmedaljer till personer som betytt mycket för samhällets utveckling. I år blev Lars Lundmark föreslagen kandidat av Camcontrol laboratorium eftersom han varit en mycket viktig pusselbit till att få detta laboratorium i funktion.

Camcontrol är ett i dag ett testlaboratorium för livsmedel vilket tidigare saknats i Kambodja. Lars Lundmark har bland annat skickat överblivna dragskåp från Umeå universitet och före detta Arbetslivsinstitutet, ALI, med containers till företaget där de kommit till användning. Dessa dragskåp hade annars hamnat på Dovamyra industrideponi i Umeå som riskavfall.

– Jag har tagit många personliga initiativ för deras verksamhet, bland annat rådgivning om nya instrumentinköp och träning på användning av utrustning genom våra Minor Field Study-studenter. Jag har också bjudit in deras laboratoriechef till Umeå universitet under två veckor för att de skulle se hur ett modernt laboratorium fungerar, säger Lars Lundmark.

Dragskåpen finns nu på flera ställen i Kambodja märkta med etiketter med Umeå universitets logga och texten "Donated by Umeå University".

Lars Lundmark har verkat länge i Kambodja och besökte landet för första gången år 1992. Med kompetens i både kemi och elektronik har han både undervisat och reparerat utrustning. Via ett Linnaeus-Palme-utbyte åkte Lars Lundmark 40 dagar som lärare till Phnom Penh i slutet av 2012.

Kemiska institutionen har också haft flera Minor Field Studenter, MFS, som arbetat med olika projekt inom analytisk kemi i Kambodja.

Redaktör: Ingrid Söderbergh