Publicerad: 2014-01-21

Katarina Pirak Sikku / Nammaláhpán

NYHET Utställningen Katarina Pirak Sikku / Nammaláhpán invigs på Bildmuseet kl 15:00 söndag 2 februari 2014 och pågår därefter till 20 april. Välkommen till pressvisning av utställningen på torsdag 30 januari kl 10:00. Konstnären finns på plats för att berätta om sin utställning.

(Samma dag förhandsvisas/öppnas också utställningen Leonor Fini / Pourquoi pas?)

”Kan sorg ärvas?” frågade sig konstnären Katarina Pirak Sikku när hon inledde sin studie av rasbiologiska institutets undersökningar av samer under 1900-talets första hälft. Hon ville hitta nya sätt att förhålla sig till de historiska händelser som gjorde sig påminda som en mörk inre sorg. Konstnären har granskat arkivmaterial men också intervjuat människor som blev utsatta för fotografering, mätning och införda i listorna hos Statens institut för rasbiologi i Uppsala – institutet som under Herman Lundborgs ledning utförde en stor undersökning av samer, som de betraktade som en ”degenererad ras”.

Många har studerat rasbiologin tidigare, men Katarina Pirak Sikku har närmat sig ämnet med helt nya frågeställningar och från ett annat perspektiv. Hon har undersökt hur de samer som utsattes för undersökningarna upplevde situationen. Var det en kränkning där och då eller är det en föreställning vi gör oss idag? På Bildmuseet visar Katarina Pirak Sikku sin konstnärliga gestaltning av materialet i form av teckningar, fotografier, installationer och texter.

Titeln Nammaláhpán refererar till ett samiskt ord för ren. Under renens levnadsbana får den många olika namn, beskrivande namn som bland annat anger ålder och kön. Men när renen blir gammal blir den en nammaláhpán - någon som förlorat sitt namn. Katarina Pirak Sikku har försökt ge namn och röst åter till några av de anonyma personer och platser som hon har stött på i rasbiologiska institutets fotosamlingar, brev och arkiv. Hon har själv känt igen dem, eller träffat andra som känt igen både personer och platser. Fotografierna är inte tagna på några anonyma forskningsinstitutioner utan i kyrkor, skolor och på platser i naturen som Katarina Pirak Sikku känner. Personerna har visat sig finnas i hennes omedelbara närhet. Människor som har glömt och förträngt har börjat berätta när konstnären har ställt frågor och visat de bilder hon hittat.

Till utställningen hör ett program med visningar och föreläsningar. Tisdag 4 februari 18:30 samtalar Katarina Pirak Sikku och Maja Hagerman, författare och vetenskapsjournalist, om deras respektive studier av rasbiologi och om hur de på skilda sätt närmat sig samma källmaterial. Tisdag 4 mars kl 18.30 ger Katarina Pirak Sikku själv en visning av sin utställning. Fler programpunkter finns i Bildmuseets kalender för våren 2014.

Katarina Pirak Sikku (f. 1965) är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå och numera bosatt i Jokkmokk. Hennes verk har bland annat visats på Korundi, Rovaniemi 2012; Grafikens hus, Mariefred, 2012; Museo de Arte Moderno de Medellín, Colombia, 2011; Árran lulesamisk senter, Drag, Norge, 2011.

Utställningen är producerad av Bildmuseet med stöd av Umeå2014 och Kulturkontakt Nord. Den pågår 31 januari – 20 april 2014.

För ytterligare information, kontakta gärna

Sofia Johansson, intendent Bildmuseetsofia.johansson@bildmuseet.umu.se090 786 93 53

Redaktör: Helena Vejbrink