Publicerad: 2020-12-01 Uppdaterad: 2020-11-30, 15:46

Kempemiljoner till Nationella forskarskolan i allmänmedicin

NYHET Ett tillskott från Kempestiftelsen gör att Nationella forskarskolan i allmänmedicin kan ta emot fler doktorander och slipa på den norrländska profilen.

Text: Ola Nilsson

Nationella forskarskolan i allmänmedicin leds från Umeå universitet men har doktorander runt om i landet. Grundplåten till verksamheten var ett anslag 2009 från Vetenskapsrådet till Umeå universitet för att utöka, stärka och internationalisera forskarutbildningen i allmänmedicin genom att bygga upp en nationell forskarskola. Senare har samtliga universitet med medicinska fakulteter samt Karolinska Institutet bidragit. I år har även Kampradstiftelsen och Fonden för rehabilitering och medicinsk forskning skänkt medel.

Genom tillskottet på två miljoner kronor som Kempestiftelsen nu har beslutat om blir det möjligt att förlägga mer av forskarskolans undervisning till Umeå. Annars har skolan av kostnadsskäl behövt ha en stor del av samlingarna i Mellansverige. Man kommer också att kunna anta fler doktorander.

Hittills har drygt 100 doktorander startat i forskarskolan, varav tre fjärdedelar är läkare. Mer än hälften av de som har börjat doktorandstudierna har därefter disputerat. Bland lärarna på Nationella forskarskolan i allmänmedicin ingår ett flertal redaktörer från den ansedda vetenskapliga tidskriften The Lancet.

Till Nationella forskarskolan i allmänmedicins webb

Anna Myleus
Biträdande universitetslektor, ST-läkare