Publicerad: 2015-12-17

Kommande beslut i CRISPR-Cas9-frågan på EU-nivå diskuteras i Nature

NYHET Huruvida genetiskt editerade växter, med nya metoder, ska klassas som GMO av Europeiska kommissionen tas upp och diskuteras i senaste Nature – i artikeln ”Europe’s genetically edited plants stuck in legal limbo” och i ledaren ”Crop conundrum”.

Text: Ingrid Söderbergh

Nya genediteringsverktyg, såsom CRISPR-Cas9, kan användas för att skapa mutationer som kunde ha inträffat naturligt och utan att lämna spår av främmande gener i växten. Arbetet med dessa nya tekniker är viktigt och behöver inte nödvändigtvis regleras på samma sätt som den föregående generationen av GM-grödor, skriver Nature.

EU bör definitivt avgöra om dagens gen-editerade växter omfattas av GMO- lagar. Fram till dess lämnas forskare, däribland professor Stefan Jansson vid Umeå universitet, frustrerade över dröjsmålet med avgörandet om GMO-regler – som i realiteten innebär ett förbud för fältexperiment och framtida tillämpningar - gäller för geneditering med hög precision.

Europeiska kommissionens rättsliga analys förväntas att presenteras i mars 2016. Därefter kommer kanske frågan kanske gå vidare till EU-domstolen.

Artikeln utgår från ett pressmeddelande från Umeå Universitet och SLU och reaktionerna på detta, som finns samlade på:

Läs mer i Nature:

Nature artikel: Europe’s genetically edited plants stuck in legal limbo

Nature ledare: Crop conundrum