Publicerad: 2017-08-24

Kreativt läger för unga forskare med IceLab

NYHET Det är dags att söka till höstens IceLab Camp. Det är ett fyra dagar långt kommunikations- och kreativitetsläger för unga forskare, där de får träna sin kreativa förmåga.

Naturnära studiemiljö på Granö beckasin. Foto: Martin Rosvall

– Lägret bygger på idén att unga forskare under sin grundutbildning tränat på att besvara frågor, men också måste få lära sig att ställa bra frågor för att bli skickliga forskare, säger Martin Rosvall, fysiker och forskare på IceLab vid Umeå universitet.

I höst arrangeras IceLab Camp för sjunde gången.

– Erfarenheten är att deltagarna både är entusiastiska och tycker att det är mycket givande, därför ser jag alltid fram emot att arrangera ett nytt läger, säger Martin Rosvall.

IceLab Camp kom till efter att han själv som doktorand blev inbjuden till ett tvärvetenskapligt läger, fick en riktig aha-upplevelse, och bestämde sig för att arrangera ett läger när han fick möjlighet. Genom Marianne Sommarin, tidigare vicerektor för forskning, och KBC:s forskarskola blev det möjligt.

Under lägret tränar deltagarna sina kreativa förmågor genom olika övningar och spel, och veckan avslutas med att de skriver korta forskningsprojektförslag i tvärvetenskapliga team.

– Lägret riktar sig till doktorander, men även postdoktorer och nästan klara mastersstudenter med forskningsintresse är välkomna att söka till IceLab Camp. Vi vänder oss till personer från alla naturvetenskapliga discipliner och vi strävar efter så stor spridning som möjligt, säger Martin Rosvall.

Upp till 20 deltagare kan antas till IceLab Camp. Ungefär två tredjedelar av deltagarna brukar vara från Umeå universitet och övriga från andra svenska samt utländska universitet. I år äger IceLab Camp rum 11-14 september, på Granö Beckasin vid Umeälven i Granö, ungefär en timmes bilresa från Umeå. IceLab står för boendekostnader och inrikes resekostnader. Kursen ger två högskolepoäng.

Om Icelab:

Integrated Science Lab, IceLab, bedriver tvärvetenskaplig forskning och utbildning i skärningspunkten mellan fysik, matematik, samhällsvetenskap och life sciences. Här finns cirka 20 heltidsanställda med olika akademisk bakgrund, vilket bidrar till en unik forskningsmiljö.
www.org.umu.se/icelab/

Om anmälan:

Sista ansökningsdag är den 31 augusti.

Registrering:

Redaktör: Ingrid Söderbergh