Publicerad: 2023-12-07

Kurs hjälper doktorander förstå sin forskning ur en arktisk kontext

NYHET – Tidigare trodde jag inte att min forskning hörde hemma i ett arktiskt sammanhang. Jag tänkte att jag inte var tillräckligt ”nordlig” för att vara arktisk, även om jag är från Island, säger doktoranden Flora Tietgen.

Under fyra dagar har doktorander från Kanada, Island och Finland deltagit vid kursen ”Setting Educational Issues in the Nordic and Arctic context” tillsammans med doktorander från Umeå universitet.

– Kursen är ganska strukturerad men samtidigt är den ganska öppen. Det har varit annorlunda än vid doktorandprogrammet på mitt universitet. Jag gillade verkligen hur olika discipliner och doktorander grupperades. Vi var grupperade så det fungerade bra och hjälpte oss, säger Elisabeth Lay, doktorand från Island.

Synliggjort den arktiska kontexten

Flora Tietgen från Island berättar att kursen hjälpt henne förhålla sig till sin forskning på ett nytt sätt.

– Det är en ny cool tanke att min forskning är i ett arktiskt sammanhang. Jag lämnar kursen med ett nytt perspektiv och en bättre förståelse.

Johanna Björkell som är doktorand i Vasa i Finland håller med och berättar:

– Jag har nu lyckats placera min forskning i Unescos internationella utvecklingsmål och jag har lyckats se att min forskning handlar inte om att nå de där målen, utan att möjliggöra för högskolelärare att nå målen. Det var en enorm insikt jag fick. Den här kursen har klargjort en massa saker i min forskning. Kursen har hjälpt mig sätta min forskning i en arktisk och nordisk kontext.

– I Nordamerika tycker jag att det mesta av forskningen om Arktis huvudsakligen är relaterad till naturvetenskap, det finns inte riktigt möjligheter att prata med andra forskare som forskar inom andra områden. Avkoloniseringsaspekterna som lyftes på den här kursen var superintressanta för mig och nära min forskning, berättar den kanadensiska doktoranden Amy Katharine Bartlett.

Värdefulla möten

Doktoranderna berättar att det varit värdefullt att träffa andra doktorander.

– Hemma är vi mer självständiga och har inte så många möjligheter att knyta kontakter med andra studenter. Så det har varit riktigt intressant att komma hit och lyssna på andra studenter prata om sina forskningsämnen och knyta kontakter med människor med forskning som liknar min. Jag tror att vi kommer att hålla kontakt, säger Amy Katherine Bartlett.

John Dale, från Kanada håller med och säger:

– Vi har också samarbetat i mindre grupper vilket jag tycker är väldigt värdefullt eftersom jag upplever att många doktorander är socialt isolerade från varandra. Speciellt i en värld där allt är online numera. Det finns få platser där jag kan samlas med ett gäng studenter. Det faktum att mitt område inte är utbildning gör det mer värdefullt – som ett tvärvetenskapligt element.

Arktiskt centrum vid Umeå universitet har möjliggjort doktorandutbytet.

De fem inresande doktoranderna och deras forskningsområden

Amy Katharine Bartlett (Kanada)
Syftet med denna forskningsstudie är att samla in Nunavut-lärares erfarenheter om alfabetiseringsundervisning och tvåspråkighet för att ge insikter i implementeringen av ett nytt ramverk för alfabetisering som antogs under läsåret 2014/2015. Det förväntas att detta kommer att ge användbar information som gör det möjligt för utbildningsledare att förbättra den pågående implementeringen av detta läskunnighetsinitiativ och kommer att informera om implementeringen av framtida utbildningsinitiativ i Nunavut.
e2bc7@unb.ca

Elizabeth Lay (Island)
Hennes doktorandprojekt undersöker invandrarfamiljers perspektiv, positioner och praxis i Islands övervägande vita inkluderande utbildningssystem. Den syftar till att belysa fördelar och nackdelar som påverkas av flera sociala dimensioner som ras, klass, kön och invandrarstatus.
elizabeth@hi.is

Flora Tietgen  (Island)
Forskar om invandrarkvinnors erfarenheter av våld i nära relationer på Island och deras erfarenheter av stödsökning hos statliga och icke-statliga institutioner. Flora Tietgen arbetar för närvarande med ett paper om institutionell vithet och bristen på reflektion av koloniala maktrelationer inom isländska institutioner samt brist på utbildning för att tillhandahålla tjänster för minoritetsgrupper.
flora@hi.is

John Dale (Kanada)
Han tillämpar Svetlana Boyms nostalgiteori på landsbygdsgemenskapens ekonomiska utveckling (RCED), i synnerhet ösamhällen i Nordatlanten. Hans internationella jämförande forskning försöker inte bara avslöja hur kollektivt föreställt förflutet påverkar framtida platsskapande, utan undersöker samkonstruktionen av identitet och maktelementet när det relaterar till RCED. Han är doktorand i landsbygdsstudier vid University of Guelph.
jdale08@uoguelph.ca

Johanna Björkell (Finland, Vasa)
Digital relationskompetens för högskolelärare i en finlandssvensk kontext
johanna.bjorkell@abo.fi