Publicerad: 2009-05-18

Kvalitet i fokus på lärarutbildningskonferens

NYHET Den 18 till 20 maj samlas forskare från tjugo länder på Umeå universitet för att diskutera kvalitet i lärarutbildning.

Det är det europeiska nätverket Tepe (Teacher Education Policy in Europe) som håller sin årliga konferens och Umeå School of Education står som värd för arrangemanget.

TEPE grundades 2007 i Tallinn med syfte att påverka lärarutbildningarna i Europa på lokal, nationell och europeisk nivå.
– Det fanns ett tydligt behov för forskare och lärarutbildare att skapa ett formellt forum för diskussion, perspektivutveckling och strategiformulering, säger Björn Åstrand, rektor för Umeå School of Education (USE) och ordförande för Tepe.

Till konferensen väntas deltagare från drygt tjugo länder. Årets tema är kvalitet i lärarutbildning och huvudtalarna är professor Hannele Niemi, Helsingfors universitet, professor Bártolo Campos, Porto universitet, Michael Totterdell, professor vid Plymouths universitet samt professor Ingrid Gogolin från Hamburgs universitet.
– Det är extra roligt att vara med och arrangera en konferens med detta tema. En av grundtankarna bakom inrättandet av USE var att höja kvaliteten på lärarutbildningen genom att satsa på forskning, säger Björn Åstrand.

Under konferensen träffas arbetsgrupper för att diskutera frågeställningar under rubriker som "Kvalitet, mentorskap och induktion", "Kunskapsformer och lärares teorier" och "Samtida utmaningar i lärarutbildningen". Dessa ska sammanfattas i rapporter och under onsdagen hålls också en paneldiskussion.
– De tidigare konferenserna har i väsentlig grad bidragit till att lyfta upp frågor om bland annat läraryrkets status på agendan på nationell så väl som på europeisk nivå, säger Brian Hudson, koordinator för Tepe och professor på IML (Interaktiva medier och lärande) vid Umeå universitet.

Läs mer om konferensen

Kontaktpersoner:

Björn Åstrand, rektor Umeå School of Education

Brian Hudson, professor, Interaktiva medier och lärande (IML)

Redaktör: Olof Bergvall