Publicerad: 2017-09-25

MIMS föreståndare vald till ny talman för nordiskt partnerskap

NYHET Professor Bernt Eric Uhlin, som är föreståndare för MIMS (Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden) vid Umeå universitet, har valts till ny talman (Speaker) för Nordic EMBL Partnership for Molecular Medicine.

MIMS är en av fyra noder som ingår i det nordiska partnerskapet för molekylärmedicinsk forskning i samarbete med European Molecular Biology Laboratory (EMBL).

Styrgruppen för Nordic EMBL Partnership valde Bernt Eric Uhlin till ny talman vid ett årsmöte som nyligen hölls vid Institute for Molecular Medicine Finland (FIMM) i Helsingfors. Han tar över i rollen som talman från professor Kjetil Taskén, som är föreståndare för Centre for Molecular Medicine Norway (NCMM).

Läs pressmeddelandet från Nordic EMBL Partnership på MIMS webbplats

Som talman (Speaker) för Nordic EMBL Partnership kommer Bernt Eric Uhlin att representera det nordiska partnerskapet i olika sammanhang för att främja dess internationella synlighet.

Bernt Eric Uhlin är professor i medicinsk mikrobiologi vid Institutionen för molekylärbiologi och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademin. Mer information om Bernt Eric Uhlins forskning finns på MIMS webbplats.

Foto: Mattias Pettersson

Redaktör: Daniel Harju