Publicerad: 2018-11-29

Möjligt öka muskler även för svaga äldre personer

NYHET Med några enkla dagliga träningsrörelser går det att påtagligt öka musklernas massa och funktion också på äldre dar.

Det minskar i sin tur risken för fallolyckor, benbrott och förtida död. Och det krävs inga dyra träningsredskap. Det visar forskning vid Umeå universitet.

– Vi kan se att även den åldrande människokroppen svarar bra på träning. Särskilt för äldre kan effekterna på muskelmassan vara viktiga för att få ett längre och friskare liv, säger Peter Nordström, professor vid Umeå universitet.

I en klinisk randomiserad studie har forskarna följt 70 personer över 70 år som tidigare hade låg muskelmassa. Halva gruppen fick genomgå ett tio veckors träningsprogram, medan den andra halvan fick fortsätta att leva som vanligt.

Träningen bestod av enkla övningar där den egna kroppen användes som belastning, vilket successivt ökades med tillägg i form av exempelvis ryggsäckar med tyngder. Gruppen fick även ett litet tillskott av protein i kosten i form av näringsdryck.

Vid uppföljning visade det sig att träningsgruppen hade ökat sin muskelmassa med i genomsnitt 1,2 kilo och minskat sin fettmassa med ett halvt kilo jämfört med kontrollgruppen. Det gick även att se vissa mindre skillnader i hur grupperna klarade vissa fysiska test.

– Effekterna ser kanske inte så stora ut räknat i kilon, men det handlar inte om någon bantningskur utan om att stärka kroppen genom att byta ut fett mot muskler, säger Peter Nordström.

Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften JAMDA.

Till vetenskaplig artikel

Effects of Resistance Training on Functional Strength and Muscle Mass in 70-Year-Old Individuals With Pre-sarcopenia: A Randomized Controlled Trial Sanna Vikberg a , Niklas Sörlén a , Lisa Brandén a , Jonas Johansson PhD a,b , Anna Nordström MD, PhD a,c , Andreas Hult PhD a , Peter Nordström MD, PhD b, *

Läs den vetenskapliga artikeln

För mer information, kontakta gärna