Publicerad: 2017-05-24

Monsterfällor och futuristiska fordon – designstudenter visar examensprojekt

NYHET Tänk en framtid där barn inte längre behöver frukta läskiga monster om natten. Tänk om NASA:s nästa fordon för att utforska Mars redan är designat – i Umeå. Tänk en morgondag då andningssvårigheter hos nyfödda i utvecklingsländer inte längre innebär livsfara. Den 1–2 juni presenterar avgångsstudenter sina projekt under Designhögskolan i Umeås examensutställning, UID’17 – Design Talks & Degree Show.

Under UID’17 kommer studenter vid Designhögskolan vid Umeå universitet att presentera sina examensprojekt muntligt, via 3D-modeller och genom digitala visualiseringar. Eventet har blivit en årlig mötesplats då designbranschen, företag och media samlas för att spana trender och diskutera strömningar inom industridesign.

Många av årets 49 projekt tar avstamp i den digitala revolution som accelererat genom det utbredda användandet av smartphones. Martina Eriksson har utnyttjat plattformen för att utveckla en pedagogisk monsterfälla för barn som plågas av mardrömmar. Appen är framtagen efter intervjuer med barnpsykologer, KBT-terapeuter, föräldrar och barn.

Dominik Krug har i sitt projekt sökt sig till den röda planeten. I samarbete med Jaguar Land Rover har han utvecklat ett futuristiskt fordon med uppgift att undersöka de olika närmiljöerna på Mars. I en tid då privata företag blivit viktiga spelare inom rymdforskning är projektets förverkligande mer än en avlägsen fantasi.

Flera projekt har också en stark koppling till sjukvården. I ett examensarbete har Darja Wendel tagit fram en helt ny produkt för att effektivisera återupplivandet av nyfödda barn med andningssvårigheter. Problematiken är särskilt vanlig i utvecklingsländer där snabbare och säkrare metoder skulle rädda många liv.

– Det är inga enkla ämnen som våra studenter har utforskat i sina examensarbeten i år. Vi är väldigt stolta över att få tillfälle att visa upp deras förslag och perspektiv på hur vi med hjälp av design kan ta oss an de komplexa utmaningar vi står inför, säger Johan Redström, rektor på Designhögskolan i Umeå.

Designhögskolans globala dragningskraft har lett till en högst internationell studentkår, 15 olika nationaliteter bara bland examensstudenterna, och till en nära samverkan med multinationella företagsjättar som Microsoft, Google, Samsung, BMW och Volvo. Varje år reser representanter från företagen till eventet för att följa upp samarbeten med studenter, för att titta på demonstrationer och portfolios, och för att rekrytera nästa generations industridesigners.

Om UID’17 – Design Talks & Degree Show

Plats: Designhögskolan i Umeå, Östra Strandgatan 30
Tid: Torsdag 1 juni – Fredag 2 juni
Läs mer om Uid'17

Pressinformation & Press Kit

Media kan inhämta förhandsinformation om fyra utvalda studentprojekt, ett från varje program, i press kit för UID’17. Här finns också högupplösta pressbilder för nedladdning.

Journalister kan också boka intervjuer samt en exklusiv förhandsvisning av utställningen genom att kontakta kommunikatör Jens Persson.

Press kit

För information, kontakta gärna:

Jens Persson, kommunikatör, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: +46 (0)73-626 35 51E-post: jens.persson@umu.seMaria Göransdotter, vicerektor, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: +46 (0)90 786 70 36, +46 (0)70 336 70 36
E-post: maria.goransdotter@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog