Publicerad: 2009-12-02

Nobelpristagare besöker Umeå universitet

NYHET Ada Yonath, en av årets nobelpristagare i kemi, besöker Umeå universitet den 16 december. Klockan 15 håller hon en föreläsning i Aula Nordica med titeln "The amazing ribosome" .

Föreläsningen är öppen för anställda, studenter och andra intresserade. Observera att antalet platser till föreläsningen är begränsat, kom därför i god tid för att försäkra dig om en plats. Klockan 13 arrangeras en pressträff, kontakta Karin Wikman för mer information.

Ada Yonath och Fredrik Almqvist, professor i organisk kemi, möttes på en konferens i San Sebastian, Spanien, i höstas. De hittade gemensamma beröringspunkter mellan Umeå universitets starka infektionsforskning och Ada Yonaths forskning.
- Vi bestämde att hon skulle besöka Umeå universitet nästa gång hon befann sig i Europa. Bara några dagar efteråt stod det klart att Ada Yonath skulle befinna sig på svensk mark inom en väldigt snar framtid - för att ta emot Nobelpriset, berättar Fredrik Almqvist.

Årets Nobelpris i kemi belönar studier av en av livets mest grundläggande processer: när ribosomer omvandlar informationen i DNA till liv. Ribosomer tillverkar proteiner, som i sin tur sköter kemin i alla levande organismer. Eftersom ribosomerna är fundamentala för livet, är de också perfekta mål för nya antibiotika.

Nobelpriset i kemi år 2009 delas ut gemensamt till Ada Yonath, Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel; Venkatraman Ramakrishnan, MRC Laboratory of Molecular Biology, Cambridge, Storbritannien; Thomas A. Steitz, Yale University, New Haven, CT, USA "för studier av ribosomens struktur och funktion".

Läs mer om årets Nobelpris i kemi:
http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2009/press-sv.htmlBesök Ada Yonaths hemsida:

Pressträff

Tid: 16 december kl 13.00
Plats: Universitetsklubben, Universum

Föreläsning

Tid: 16 december kl 15 Plats: Aula Nordica, Universum

För ytterligare information, kontakta:

Karin Wikman, informatör vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten Telefon: 090-786 60 24, 070-6100805
E-post: karin.wikman@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman