Publicerad: 2010-06-22

Ny bok: Allt för mycket kvinna

NYHET Docent Kristina Lundgrens nya bok "Allt för mycket kvinna" är en biografi om Else Kleen och den Nya Kvinnan som samhällsförbättrande journalist. På lördag kl 15.15 sänder Publicerat i P1 ett samtal med författaren.

Boken Journalisten Else Kleen (1882–1968) var kontroversiell och stridbar med en pregnant egen röst inom så vitt skilda områden som mode, mentalsjukvård och fångvård. Tillsammans med Elin Wägner ansågs hon vara ”en av rösträttsrörelsens pressdrabanter”.

Hennes artiklar om sinnessjukvården 1913 resulterade i inrättandet av landets första sjukhuskurator, i sina reportage om de så kallade skyddshemmen på 1930-talet avslöjade hon misshandel av barn och ungdomar och artiklarna om fångvården på 1940-talet ledde till riksdagsdebatt och förbättring av villkoren för de intagna.

Else Kleen är också en av få svenska journalister som blivit åtalad och dömd i ett tryckfrihetsmål. År 1939 dömdes hon för ärekränkning och falsk angivelse mot justitiekanslern för att ha låtit utge boken Gröna ön, som var författad av en fånge.

Under drygt 40 år var Else Kleen gift med socialministern Gustav Möller. Hennes liv var dramatiskt, delvis på grund av hennes journalistiska skrivande. Oftast handlade kritiken om hennes opassande skriverier och uppträdande, i en tid då det sociala regelverket var betydligt strängare än idag och då kvinnor skulle hålla sig till hem- och hushållssidorna. Else Kleen umgicks med hög och låg och var helt enkelt alltför mycket kvinna för att passa in i den svenska jantelagens lagomland.

Alltför mycket kvinna är en yrkesbiografi – skildringen av en ung kvinnas utveckling från skribent och kåsör till undersökande samhällsreporter under den tid då den moderna journalistiken växte fram. Grundmaterialet för boken utgörs av hennes egna artiklar så som de publicerats under drygt ett halvsekel i Dagens Nyheter, Stockholms Dagblad, Stockholms-Tidningen och Idun. Boken är utgiven av Carlsson Bokförlag. Vänligen kontakta förlaget för recensionsexemplar.

Kristina Lundgren är docent i journalistik vid institutionen för kultur och medievetenskaper, Umeå universitet, och har skrivit ett flertal böcker och artiklar om text- och genrehistoria i svensk dagspress, samt om kvinnliga journalisters skrivande och arbetsvillkor, bl a Solister i mångfalden som handlar om Barbro Alving och hennes samtida kolleger Maud Adlercreutz och Attis Ljungström.

Publicerat, Sveriges radio P1

Kontaktinformation

Kristina Lundgren, institutionen för kultur- och medievetenskaperTel: 090 786 50 82
kristina.lundgren@kultmed.umu.se