Publicerad: 2018-01-17

Ny forskning om information och patientstöd på nätet

NYHET Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond har beviljat 3,8 miljoner kr till DIGSUM-projektet ”EndoSisters – Information work and peer support in a digitally embodied patient movement”. Projektet leds av professor Simon Lindgren, tillsammans med Carita Bengs, Sociologiska institutionen, Umeå universitet och Lorna Richardson, University of York, Storbritannien.

Projektet pågår under tre år. Forskarna ska undersöka den nätbaserade patientrörelsen som är kopplad till endometrios. Endometrios är ett kroniskt gynekologiskt tillstånd som drabbar ungefär var 10:e kvinna i fertil ålder.
Endometriospatienter föredrar ofta att själva hantera sin vård på grund av rädsla för stigmatisering och brist på stöd och förståelse från vården. Detta uppmuntrar användningen av digital kommunikationsteknik - internet och sociala medier - eftersom de kan fungera som informella och alternativa vägar till information och socialt stöd.