Publicerad: 2017-11-03

Nya antimikrobiella strategier baserade på bakteriearters samarbete

NYHET Forskare vid Umeå universitet har upptäckt att så kallade icke-kanoniska D-aminosyror (NCDAA) är väldigt effektiva tillväxthämmare mot en mängd olika bakteriearter, inklusive Burkholderia, som orsakar lunginflammation och är känd för sin utbredda antibiotikaresistens. Upptäckten har publicerats i tidskriften Journal of the International Society for Microbial Ecology (ISME).

(På bild från vänster): Alena Aliashkevich, Felipe Cava och Laura Alvarez. Foto: Eva-Maria Diehl.

En viktig överlevnadsstrategi hos bakterier är att utsöndra giftiga substanser som kan attackera och döda celler och andra bakterier. Icke-kanoniska D-aminosyror (NCDAA) är en sådan substans och utsöndras i omgivningen i höga koncentrationer av en mängd olika sorters bakterier. Icke-kanoniska D-aminosyror stör tillväxten av kringliggande konkurrerande bakteriearter och förbättrar därmed chanserna för bakterierna att kolonisera en specifik plats.

Felipe Cava's forskargrupp vid The Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS) har studerat de biologiska effekterna av icke-kanoniska D-aminosyror som utsöndras av kolerabakterien Vibrio cholerae. Forskningen gjordes i samarbete med Miguel A de Pedro, tidigare gästprofessor vid Umeå universitet och numera vid Centro de Biología Molecular ‘Severo Ochoa’, CSIC i Madrid.

– Den här studien är den första som visar att olika icke-kanoniska D-aminosyror angriper olika cellulära processer. Denna aspekt är extremt viktig eftersom kombinationer av icke-kanoniska D-aminosyror skulle kunna utgöra nya antimikrobiella behandlingar mot multiresistenta bakterier, säger Felipe Cava.

Mer information (på engelska) om den aktuella forskningen finns i pressmeddelandet på MIMS webbsida

Länk till artikeln i Journal of the International Society for Microbial Ecology

För mer information, vänligen kontakta:

Felipe Cava, Institutionen för molekylärbiologi, Laboratory for Molecular Infection Medicine (MIMS) och Umeå Centre for Microbial Research (UCMR)Telefon: 090-785 6755
E-post: felipe.cava@umu.se

Om publiceringen:

Journal of the International Society for Microbial Ecology, artikel: Bacterial secretion of D-arginine controls environmental microbial biodiversity. Författare: Alvarez L, Aliashkevich A, de Pedro MA, och Cava F. DOI: 10.1038/ismej.2017.176.

Mer information om Felipe Cavas forskning:

Forskningsgrupp Felipe Cava på MIMS

CavaLab