Publicerad: 2008-08-25

Nyheter inför terminsstarten vid Umeå universitet 2008

NYHET Omkring 6 000 nya studenter förväntas börja sina studier i höst vid Umeå universitet. Alla studenter i Umeå hälsas välkomna under den välkomstmässa som hålls i Universum den 4 september. Inskrivningen sker under olika former och tidpunkter hos de tre kårerna.

– Vi är glada över att så många väljer att studera hos oss. Vi räknar med omkring 6 000 nya studenter. Men det är först den 17 september som vi kan få en helt säker indikation om hur vi ligger till. Då kan vi också jämföra med fjolårets siffror från samma datum. Eftersom registreringen nuförtiden pågår i princip under hela terminen så har vi de faktiska siffrorna först i slutet av terminen, förklarar Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning vid Umeå universitet.

Av de 6 000 nya studenterna förväntas närmare 4 000 läsa i Umeå och de övriga på Campus Skellefteå, Campus Örnsköldsvik, i Kiruna eller Lycksele eller via nät- och distanskurser. Inskrivningen börjar den 1 september men redan denna vecka kommer de internationella utbytesstudenterna.

Något av det som händer under inskrivningsveckan:

Välkomstarrangemang

Studenterna hälsas välkomna med en välkomstmässa torsdag den 4 september kl. 10-15 i Universumhuset. Omkring 75 utställare, med anknytning till studentlivet, visar upp sin verksamhet, bland annat studentföreningar, kultur- och idrottsföreningar, universitets- och kommunverksamheter, bildningsförbund och myndigheter. Det bjuds också på tävlingar, uppträdanden och mycket annat. Studenterna kan även köpa begagnade cyklar på mässan. Förutom Umeå universitet, och studentkårerna står Umeå kommun bakom arrangemanget. Program Universum: Mässa mellan klockan 10-15, med cirka 75 utställare. kl. 12.00 Dansuppvisning, IKSU Hellsongs, hårdrock i loungetappning från Göteborg, Kultur på Campus

Inskrivning

Medicinska studentkåren:

Har inskrivning för alla studenter som läser vid medicinska, hälsovetenskapliga eller odontologiska utbildningar. Kårhuset Villan i sjukhusparken, den 1 och 2 september, kl. 10–16. medicinska.se

Umeå naturvetar- och teknologkår, NTK

har inskrivning för alla nya studenter som läser tekniska eller naturvetenskapliga utbildningar 1-2 september kl 9.00-16.00 på Kårhuset Origo.
www.ntk.umu.se

Inskrivning Umeå studentkår

Alla som studerar samhällsvetenskap, humaniora eller vid någon av lärarutbildningarna får ett inbetalningskort hemskickat. När de har betalat din kåravgift är de inskrivna. Det hålls ingen stor inskrivning, de som inte skickat in inbetalningskortet kan gå till studentkårens expedition. www.umeastudentkar.se

Utbytesstudenter

Nu är våra utbytesstudenter på intåg. De kommer under måndag och tisdag den 25-26 augusti. I år är de 425 studenter från hela världen (se lista) På onsdag den 27 får de information av sina institutioner. På torsdag och fredag ordnas en mängd aktiviteter som ni kan läsa om på: www.studentcentrum.umu.se/verksamhet/international-office/ Frågor om programmet på onsdag och torsdag kan ställas till Jenny Eriksson 090-786 7181.
Frågor om fredagens aktiviteter kan ställas till Nils Seye-Larsen 073-631 9492.

Från dessa länder kommer de studenter som studerar via olika utbytesavtal: Australien 3, Belgien 9. Brasilien 5, Danmark 5, Ecuador 2, Finland 16, Frankrike 45, Grekland 2, Irland 10, Italien 10, Kanada 8, Kina 5, Lettland 1, Mexiko 1, Litauen 3, Jordanien 1, Holland 6, Norge 3, Bosnien Hercegovina 2, Polen 18, Portugal 7, Rumänien 2, Ryssland 12, Schweiz 2, Indien 2, Slovakien 2, Slovenien 2, Spanien 23, Storbritannien 47, Sydafrika 2, Tjeckien 5, Turkiet 20, Tyskland 96, Ungern 1, Bulgarien 1, USA 10, Taiwan 4, Vietnam 20, Palestina 1, Island 1, Österrike 10

Några nya utbildningar

• Högskoleprogrammet med inriktning mot psykiatrisk omvårdnad, 120 hp i Skellefteå. Kontaktperson Kerstin Nilsson,
  • Kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap
  • Kandidatprogrammet i fysik och tillämpad elektronik
  • Högskoleingenjörsprogrammet tillämpad elektronik
  • Vårdadministrativa programmet, 120 hp
    Vårdadministrativa programmet är en ny tvåårig högskoleutbildning som förbereder för administrativt arbete inom olika vårdande eller forskande enheter. Programmet är nätburet, men vissa träffar äger rum varje termin på campus i Umeå.
  • Masterprogram i socialt arbete, 120 hp
    Programmet ger fördjupade kunskaper i socialt arbete som krävs för att möta de ökade krav som finns på specialkompetens inom en rad områden på det sociala arbetsfältet. Fullföljda studier ger magister- eller masterexamen och behörighet att antas till forskarstudier.

Umeå universitets alla program finns på: www.umu.se/utbildning/program-kurser/alla-program/

Övrigt

Tekniska högskolan vill utexaminera ingenjörer som både är kunniga inom sina ämnen och som har goda personliga och professionella färdigheter. I höst startar därför en kurs där målet är att studenterna ska utveckla sina kunskaper i bland annat kommunikation, gruppdynamik, ledarskap och hållbar utveckling. Kursen löper över hela utbildningen och ges till att börja med för tre program.

Från och med i höst kommer det att finnas ett tyst rum hos studenthälsan, i vilket studenter kommer att kunna ta del av lunchavspänning eller uppsöka då de behöver lite lugn och ro.

Redaktör: Carina Dahlberg