Publicerad: 2016-09-16

Perpetual Uncertainty / Samtida konst i atomkraftens tidsålder

NYHET Perpetual Uncertainty samlar konstnärer från Europa, Japan, USA och Australien som undersöker erfarenheter av atomkraft, radioaktivt avfall, strålning och den komplexa relationen mellan kunskap och mycket långa tidsperspektiv. Utställningen öppnas på söndag 2 oktober av Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Välkommen till pressvisning – torsdag 29 september kl 10.00.

Konstnärerna Cécile Massart, Kenji Kubota, David Mabb, Robert Williams och Julia Yonetani medverkar, liksom utställningens kurator Ele Carpenter.

Perpetual Unceratainty visar samtidskonst i atomkraftens tidsålder. Utställningens konstverk undersöker hur kärnvapen och kärnkraft har påverkat vår tolkning av begrepp som arkiv, minne, kunskap och tid. Hur kan man förstå och visualisera halveringstiders svindlande tidsperspektiv? Hur kan vi arkivera och kommunicera kunskapen om radioaktiviteten från generation till generation hundratusentals år in i framtiden?

Medverkande konstnärer är James Acord, Shuji Akagi, Lise Autogena och Joshua Portway, Erich Berger och Mari Keto, Nick Crowe och Ian Rawlinson, Don’t Follow the Wind, Finger Pointing Worker, Dave Griffiths, Isao Hashimoto, Erika Kobayashi, David Mabb, Cécile Massart, Eva och Franco Mattes, Yelena Popova, Susan Schuppli, Shimpei Takeda, Kota Takeuchi, Thomson & Craighead, Suzanne Treister, Andy Weir, Robert Williams och Bryan McGovern Wilson samt Ken + Julia Yonetani.

Perpetual Uncertainty pågår från 2 oktober 2016–16 april 2017. Till utställningen hör ett rikt program av filmer, öppna samtal och föreläsningar av forskare och experter.

Perpetual Uncertainty är producerad av Bildmuseet och kuraterad av Ele Carpenter, Goldsmiths University of London. Till utställningen hör boken The Nuclear Culture Source Book, publicerad i ett samarbete mellan Bildmuseet, Arts Catalyst och Black Dog Publishing.

Pressbilder

För ytterligare information, kontakta gärna

Sofia Johansson, museiintendent och projektledare på Bildmuseet
sofia.johansson@bildmuseet.umu.se, +46 90 786 93 53