Publicerad: 2012-04-10

Pressvisning av nya Bildmuseet

NYHET Media hälsas välkommen till förhandsvisning av nya Bildmuseet på Konstnärligt campus, tisdag 24 april kl 13.00.

Museichef Katarina Pierre hälsar välkommen och presenterar Bildmuseets verksamhet. Arkitekt Per Ebbe Hansson, Henning Larsen Architects, berättar om tankarna bakom den nya museibyggnadens arkitektur. Guidad tur, tillfälle till fotografering och intervjuer. Vi bjuder på kaffe och smörgås.

Anmäl ditt deltagande till helena.vejbrink@bildmuseet.umu.se
Pressbilder kommer att finnas tillgängliga.

Bildmuseet är en av Sveriges mest intressanta scener för samtidskonst och visuell kultur. Efter 30 års verksamhet flyttar verksamheten till en ny museibyggnad i sju plan signerad Henning Larsen Architects i samarbete med White. Byggherre är Balticgruppen AB. På Konstnärligt campus vid Umeåälvens strand blir Bildmuseet granne med Konsthögskolan, Designhögskolan, Arkitekthögskolan och Humlab-X.

Den nya museibyggnaden innehåller bland annat tre monumentala utställningshallar i helplan, projektrum, utfällbar flexhall/hörsal, bildverkstad samt reception och museishop. Bildmuseets läge vid älven nära Umeås centrum bjuder på en sagolik utsikt över landskapet och staden.

Efter pressvisningen av byggnaden börjar installationen av de första utställningarna. Den 19 maj öppnar nya Bildmuseet för allmänheten.

Besöksadress: Bildmuseet, Konstnärligt campus, Östra Strandgatan 30 B, 903 33 Umeå.
Karta

Redaktör: Helena Vejbrink