Publicerad: 2019-12-17

Regionala entreprenörer imponerar i idétävling

NYHET Regionens fem vinnare i Venture Cups entreprenörstävling IDEA hyllades på Kulturcentrum Ebeneser i Luleå den 11 december. Samtliga platsade på den nationella Topp20-listan och bland bidragen fanns allt från ett socialt nätverket för jägare till en el-skateboard.

Topp20-listan består av de 20 bästa nya affärsidéerna i Sverige som Venture Cup tar fram varje år efter avslutad tävlingsomgång. Vinnarna i Norrland kommer från Sundsvall, Umeå, och Luleå och de hyllades under ett lunchevent som entreprenören Malin Winberg modererade.

- Det har varit en inspirerande dag på alla sätt. Det är alltid spännande att höra om alla nytänkande idéer och det var extra givande att flertalet deltagare på scenen pratade om möjligheten att göra skillnad för en hållbar utveckling, säger Malin.

Vinnarnas affärsidér löser problem inom allt från ekonomisk vattenbrist till IT-hjälpmedel för personer med finmotoriska problem i fingrar och händer. Regionen slog rekord med 32 % i antal inlämnade tävlingsbidrag jämfört med föregående år och det är en ökning i samtliga universitetsorter som är partners till Venture Cup i Norrland.

- Det är fint att se denna ökning med tanke på att vi fungerar som en brygga mellan akademi och näringsliv när det kommer till entreprenörskap i ett tidigt skede, säger Cathrin Sandström Regionsansvarig i region Nord.

Efter att tävlingen stängde den 7 november har ett intensivt arbete pågått för att skriva feedback till alla inlämnade idéer och utse vinnarna. En vinst som innebär en kvalitétsstämpel och en prischeck på 5000 kronor till varje team.

Här är samtliga vinnare i IDEA 2019, region Nord:

Detta är de fem vinnande bidragen från regionen som platsar på den nationella Topp20-listan.

Bräda
Team: Elias Grape
Lärosäte: Luleå Tekniska Universitet

De erbjuder människor i behov av ett “last-mile” fordon en el-skateboard med en unik åk-upplevelse. Brädan styrs genom dina kroppsrörelser, som en vanlig skateboard, det ger en intuitiv och säkrare användarupplevelse.

- Att delta i Venture Cups tävling har varit en pedagogisk upplevelse genom att det har tvingat mig att dela mitt projekt på ett sätt som är förståeligt och lockar andra människor än ingenjörer, säger Elias Grape.

EasySurfer
Team: Robin Westberg
Ort: Sundsvall

En helt ny kategori av IT-hjälpmedel som är menat att förbättra tillvaron på internet för alla som lider av skakningar eller finmotoriska problem i fingrar och händer. Genom att ersätta alla rörelsebaserade moment i webbläsaren mot enkla knapptryckningar erbjuder de en snabbare, effektivare och mer ergonomisk lösning.

- Att vinna ger otroligt mycket, en motivationskick att fortsätta pressa framåt speciellt när man ofta arbetar ensam i det fördolda. Samtidigt ger det en liten extern validering att man är någonting på spåret, säger Robin Westberg.

HuntIn
Team: Christian Esselin och Fredrik Esselin
Ort: Umeå
Lärosäte: Umeå Universitet

Är ett socialt nätverk som länkar samman jägare, markägare och naturintresserade. Detta för att alla ska få möjligheten att medverka och njuta av naturen på ett så effektivt och ekonomiskt sätt som möjligt.

- I framtiden hoppas vi kunna skapa ett internationellt nätverk där privatpersoner likväl företag är integrerade i och kring plattformen samt förmedla internationella erbjudanden som människor över hela världen kan ta del av, säger Christian Esselin.

Life Cube
Team: Kristian Sundvall och David Sundvall
Lärosäte: Luleå Tekniska Universitet

Franchise och tjänsten Life Cube producerar billigare vatten än existerande lösningar genom att rena använt vatten från dusch, disk och tvätt till rent vatten. Genom att ge människor som lider av ekonomisk vattenbrist tillgång till billigare vatten kan många ta sig ur fattigdom.

- Av deltagandet i Venture Cup så fick vi bra frågor och kommentarer från juryn och övriga deltagande som hjälpte oss att förtydliga idén och ifrågasätta den. Det här har självklart utvecklat idén och tagit den längre, säger Kristian Sundvall.

Qalami
Team: Sajid Ali Alvi
Lärosäte: Luleå Tekniska Universitet

Qalami syftar till att överbrygga de avlägsna Himalaya-samhällena i Pakistan med resten av världen genom att föra deras förfäders hantverk till världen. Detta genom tvärsnitt av svensk design och Himalaya-hantverkare, även att berika konsumentupplevelsen genom berättelser om kvinnliga hantverkare.

- Att platsa på Topp20-listan är en uppmuntran vi letat efter, att vi är på rätt väg, inte bara ur affärsidéns synvinkel utan också från vår affärsmodell och genomförandeplan, säger Sajid Ali Alvi.

Läs om den fullständiga Topp20-listan här: http://www.venturecup.se/sv/topp20-2019-vinnare/