Publicerad: 2017-05-04

RiseB:s årliga uppsatsprisstipendium i Hållbarhet och Företagsetik tilldelas Alexander Adolfsson Grimsen och Marie Åström, Handelshögskolan i Umeå. Grattis!

NYHET Uppsatsen med titeln “Development Finance Institutions’ Effect on The Fund Manager’s Investment Decisions: Balancing Financial Performance Goals and Development Impact Objectives” kommer att belönas med 25.000 SEK vid Handelshögskolan vid Umeå universitets examensceremoni den 2 juni. Uppsatsjuryn vill även ge andrapristagaren Vira Sadovska, SLU och tredjepristagarna Johan Andersson/Robin Weiderstål, Högskolan Dalarna, ett hedersomnämnande.

I motiveringen till priset nämner juryn bland annat att den vinnande uppsatsen bidrar till att ”föra in utvecklingsfinansiärer i forskningen om hållbara investeringar”. Uppsatsen har även praktisk betydelse för fondförvaltares arbete och bygger på en intervjustudie av gedigen kvalitet.

Handledare till uppsatsen var universitetslektor Richard Olsson, Enheten för företagsekonomi. Det är första gången som uppsatspriset ges till en uppsats från Handelshögskolan i Umeå. Grattis Richard och Umeå!

Du hittar uppsatsen här.

Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium, har gjorts möjlig av RiseB: s samarbete med Umeå Energi.

Andrapristagarens uppsats, “Corporate sustainability standards. A comparison of two sustainability indices” finns tillgänglig här och tredjepristagaren, “Varumärkesstärkande samhällsansvar: En studie om hur CSR påverkar konsumenters attityder” finns här.

Läs mer om RiseB: s uppsatspris, och de kriterier som legat till grund för juryns bedömning, här. Deadline för nominering av 2017 års uppsatser kommer att vara 31 januari 2018.