Publicerad: 2016-09-09

Rum för Performance

NYHET I ett samarbete med Vita Kuben bjuder Bildmuseet in till tre veckor med performance – över tjugo akter av internationella och svenska konstnärer ingår i programmet. Dessutom film, föreläsningar och workshops. Invigningskväll på tisdag 13 september kl 18:00, med fri entré, kafé och bar.

Rum för performance bjuder på lekfulla improvisationer, omsorgsfulla undersökningar, poetiska uppläsningar och fysiskt utmanande akter. Under tre veckor presenteras performancekonst i olika former i yttre och inre, arkitektoniska och mellanmänskliga rum. Filmer och föreläsningar gör nedslag i performancehistorien och ger inblickar i vad som händer på scenerna idag. Konstnärsledda workshops ger möjlighet att själv delta.

Till programmet

Rum för performance är ett samarbete mellan Bildmuseet och Vita Kuben, Norrlandsoperan.

Specifikt för performancekonst är att verken uppförs live och inte representerar något annat än sig själva, vilket annars är vanligt inom bildkonsten.  Performance finns och blir till i sitt genomförande och måste upplevas på plats, här och nu.

I Rum för performance vill vi ge plats att upptäcka, uppleva, kanske prova på och lära sig något nytt. Skapa rum där naturen kan spela en viktig roll, som i Edith Marie Pasquiers performance och Essi Kausalainens workshop. Eller som i Zierle & Carters performance där rummet uppstår i relationen dem emellan, och det lilla exklusiva rum som Sofia Breimo bjuder in oss i, en person åt gången. Vi möter konstnärer med olika förhållningssätt och deras verk kan pågå under många timmar eller vara korta utropstecken. Etablerade, nya, lokala, nationella och internationella konstnärer i olika generationer möts och vidgar våra vyer i Rum för performance.

De konstnärer som medverkar med performance live är Jumana Emil Abboud (Jerusalem), John Court, (Torneå), Essi Kausalainen (Helsingfors), Hanne Lippard (Berlin), Edith Marie Pasquier (London), Moe Satt (Yangon), Zierle & Carter (Cornwall), Sofia Breimo (Uppsala), Cecilia Germain (Umeå), Ida Hansson (Umeå), Johanna Hästö (Säter), Karl Larsson (Malmö), Eskil Liepa (Umeå), Gunilla Samberg (Umeå), Martin Wallén (Umeå) och WOL performanceduo (Stockholm). Medverkande studenter från Konsthögskolan, Umeå universitet: Razvan Anghelache, Ellen Angus, Maja Meistad, Jenny Simm, Annika Stridh och Josefine Östlund. Dessutom artist-talk av Bill Olson (Umeå) och föreläsningar av Gabriel Bohm Calles (Malmö) och Filipa Ramos (London).

Till konstnärspresentationerna

Tack till Iaspis och Konsthögskolan vid Umeå universitet.

Pressbilder finns att ladda ner från Bildmuseets webbplats.

För ytterligare information, kontakta

Lisa Lundström, museiintendent Bildmuseet