Publicerad: 2021-01-26

Sammanställning av EU:s konsultation om sin arktiska strategi

NYHET Idag släppte EU en sammanfattning av den offentliga konsultation som föregår EUs arktiska strategi

Text: Anngelica Kristoferqvist

EU’s nuvarande arktiska strategi är från 2016, och från juli till november ifjol höll Europakommissionen och europeiska utrikestjänsten (EEAS) en offentlig konsultation för att genomlysa strategin.

140 svar inkom från främst EU-medborgare (25 %) och akademin/forskningsinstitutioner (21%). Konsultationen bidrog till att synliggöra de utmaningar och möjligheter som finns i den arktiska regionen.

Från den nuvarande strategin, som fokuserar på tre delar, anser majoriteten att prioriteringarna fortfarande är mycket relevanta:

Klimatförändringar och skydd av Arktisk miljö (9,7 % svarade inte)

• Inte relevant över huvud taget: 1,5 %
  • Delvis irrelevant: 0,7 %
  • Osäker: 3 %
  • Delvis relevant: 14,2 %
  • Fortfarande mycket relevant: 70,9 %

Främja hållbar utveckling i och omkring Arktis (9,7 % svarade inte)

• Inte relevant över huvud taget: 2,5 %
  • Delvis irrelevant: 1,5 %
  • Osäker:  4,5 %
  • Delvis relevant: 10,4 %
  • Fortfarande mycket relevant: 71,6, %

Stärka internationellt samarbete kring arktiska frågor (10,4 % svarade inte)

• Inte relevant över huvud taget: 2,2 %
  • Delvis irrelevant: 0,7 %
  • Osäker: 7,5 %
  • Delvis relevant: 20,1 %
  • Fortfarande mycket relevant: 59 %

De bekräftade vikten av arktiska frågor och att EU har en viktig roll att spela för att göra Arktis säkert, stabilt, hållbart och välmående. Konsultationen föreslår att EU bör ta ett långsiktigt förhållningssätt och skapa en starkare koppling mellan klimatstrategier och hållbar utveckling av Arktis. Vidare bör EU bibehålla vetenskap och forskning i hjärtat av strategin och agerande i Arktis.

I slutet av 2021 förväntas Europakommissionen och EEAS presentera en ny arktisk strategi. Läs Sammanfattning av den offentliga konsultationen om vägen framåt för Europeiska unionens arktiska politik (på engelska)