Publicerad: 2020-11-13 Uppdaterad: 2023-09-15, 09:13

SASUF Goes Digital – en vecka med fokus på hållbarhetsutmaningar

NYHET Det STINT-finansierade projektet South Africa - Sweden University Forum (SASUF), där svenska och sydafrikanska lärosäten samlas digitalt kring hållbarhetsutmaningar, håller sitt första digitala forum 23-27 november 2020. Anmäl dig senast 20 november.

Text: Elizabet Westerlund

Syftet med forumet är att stimulera tvärvetenskapliga samarbeten både på individuell och organisatorisk nivå, för att stärka banden inom forskning, utbildning och innovation.

– Det här samarbetet har fått stor uppmärksamhet från början och många vill delta, vi är därför glada att under årets digitala upplaga kunna välkomna ännu fler att delta under SASUF Goes Digital, säger Gustaf Cars, projektledare för SASUF.

Huvudpunkten under årets program är att forskare och studenter kommer träffas under sex olika teman med anknytning till utmaningarna i Agenda 2030:

• klimat
  • utbildning
  • hälsosystem
  • hållbara samhällen
  • hållbara städer
  • IT-säkerhet.

Blandad grupp med bred kompetens

SASUF-formatet, där forskare möts för att diskutera en hållbarhetsutmaning i en blandad grupp med bred kompetens, har visat sig vara givande för att utbyta kunskap och idéer och för forskare att stärka sina internationella nätverk.

– Tidigare deltagare har hittat värdefulla kontakter och samarbetsytor, vilket har resulterat i ett stort antal nya samarbeten mellan Sverige och Sydafrika. En uppskattad återkommande programpunkt är en workshop om finansieringsmöjligheter för forskare som vill fortsätta att utveckla en gemensam projektidé efter forumet, säger Jake Reardon, projektkoordinator för SASUF.

Medverkar från Umeå universitet

Umeå universitet har forskare och studenter som medverkar i följande programpunkter:

Anmälan till SASUF Goes Digital 2020

Anmäl dig senast 20 november på SASUF Goes Digital:s schema-sida

Mer information om hållbarhetsveckan hittar du på hemsidan för SASUF Goes Digital.

För mer information om samarbetet besök SASUF:s hemsida.