Publicerad: 2012-04-24

Seminarium för internationella studenter om arbete i Sverige efter studierna

NYHET I december 2012 anordnas en nationell konferens och rekryteringsmässa, Working for Change, för att söka, attrahera och rekrytera internationell kompetens i och till Sverige samt diskutera hur Sverige och dess företag och organisationer kan hantera den demografiska utmaningen och de krav som ställs på hantering av mångfald och särskilt kulturell mångfald.

working for change logoSverige och Europa står inför stora demografiska utmaningar. Bara i Sverige kommer 30 procent av dem som arbetar i dag att ha gått i pension fram till år 2015 och de behöver inom kort ersättas på arbetsmarknaden. Därutöver kommer Sveriges befolkning efter 2030 att växa enbart tack vare en fortsatt invandring. Den största utmaningen för Sverige blir således inte ”bara” att skapa nya arbetstillfällen, det gäller framför allt att hitta kvalificerad arbetskraft som kan fylla gapet som kommer att uppstå.

I samarbete med Studentcentrum besöker Rodrigo Garay, Working for Change, och Katarina Önell, TNS Sifo, Umeå universitet den 14 maj för att prata om de här frågorna. Seminariet riktar sig i första hand till internationella studenter, men alla studenter och anställda är välkomna att ta del av information och diskutera frågorna.

Affisch/inbjudan till seminarium den 14 maj

Redaktör: Annica Höglund