Publicerad: 2023-05-22 Uppdaterad: 2023-06-27, 14:13

Ska du läsa vidare i höst? Digitala förändringar som påverkar dig

NYHET Från hösten 2023 ska du som vill registrera dig eller anmäla dig till tentamen göra det i Ladok för studenter istället för på studentwebben.

Text: Annica Höglund

Som inloggad på studentwebben kan du i nuläget se och göra ett antal saker som rör dina pågående studier vid Umeå universitet. När höstterminen börjar kommer det att fungera lite annorlunda. Vissa saker kommer att finnas kvar direkt på studentwebben, andra saker kommer du i stället att få göra i den nationella portalen Ladok för studenter.

Du som ska anmäla dig till tenta under sommaren

Fram till 19 juni kan du anmäla dig till tentamen på samma sätt som tidigare. Från och med 19 juni ska gör du tentaanmälan i Ladok för studenter.

Tjänster som ska du gå till Ladok för att göra

Redan idag används Ladok för studenter för att ansöka om examen. Från och med höstterminen ska du även gå till Ladok för studenter för att

• själv registrera dig på en kurs du är antagen till
  • anmäla dig till tentamen
  • ta ut studieintyg.

En av orsakerna till att de här tjänsterna tas bort från studentwebben är att de vid ett fåtal tillfällen har visat felaktig information. Det är viktigt att du ska kunna lita på uppgifterna om dina kurser som du får från universitetet.

Du loggar in i Ladok för studenter via ditt lärosäte (Umeå universitet) och med ditt Umu-id.

De här tjänsterna blir kvar direkt på studentwebben (när du är inloggad)

• Se de kurser du är antagen till eller registrerad på
  • Länkar till kursplan, litteraturlista, välkomstbrev och Canvas intill respektive kurs
  • Scheman för dina kurser
  • Ändra din e-postadress eller telefonnummer
  • Ge medgivanden för studentrabatter

Information på berörda webbsidor kommer att uppdateras innan höstterminsstarten.